Franta se brání, že neustupuje řádu. Nelíbí se mu, že galerie omezuje svobodu projevu. "Výstavu B. B. (K)NOW jsem ukončil proto, že nesouhlasím s tímto vedením galerie, když si bez mého vědomí dovolí zasahovat do obrazů cenzorským, navíc nešetrným přelepením," rozčílil se Franta.
Výstava začala minulý týden. Už včera ale výtvarník obrazy začal z galerie odvážet. "K tomuto kroku jsem se rozhodl až po několikerém upozornění, kdy ředitel galerie Nová síň nebyl ochoten akceptovat můj požadavek odstranit černé přelepy obrazů," vysvětlil Franta.
Přečtěte si rozhovor s Romanem Frantou
|
Kromě cenzury umělci vadilo i to, že galerie u vstupních dveří odstranila poutací plakát na výstavu, na kterém byl jeden z odvážných obrazů.
"Upozorňuji tímto na fakt, že galerie Nová síň tak neplní funkci standardní galerie. Postrádá tak statut galerie, která má být prostorem pro svobodné vyjádření uměleckých záměrů," řekl výtvarník.
Výstava měla trvat v Nové síni, která sídlí v budově vlastněné Řádem sv. Voršily, do 24. ledna. Frantovi se prý ozvaly už i další galerie, které by jeho práci chtěly vystavovat.
Na umělcových obrazech vystupuje brouk Pytlík ve společnosti ženských těl. Franta tak glosuje českou společenskou situaci posledních dvaceti let.
Častým motivem Frantových obrazů je brouk
Sedmačtyřicetiletý Roman Franta vstoupil na výtvarnou scénu v 90. letech. Začal se prezentovat nejen v Česku, ale také v USA, Británii, Německu a Norsku. Je absolventem Akademie výtvarných umění v Praze, dva roky studoval v institutu umění v San Francisku. Od roku 2008 je docentem na Akademii výtvarných umění v Praze.
Častým motivem jeho obrazů je brouk, ovšem nezobrazuje brouka jednotlivého, ale vždy celé společenství, jakési skrumáže utříděné podle určitých pravidel. Využívá přitom různosti zbarvení a variací těl brouků, například teček a pruhů.
|