Lidovky.cz

Po slabém Berlíně přichází slabé a nemastné Cannes

Kultura

  7:00
Když na velké tiskové konferenci v dubnu ředitel festivalu v Cannes Thierry Frémaux naznačil, že letošní výběr filmů byl „problematický“, znělo to už trochu podezřele. Obavy ze slabého, nemastného neslaného roku se naplno potrvrdily během prvních dnů konání festivalu.

Herečka Dirty Martini si zahrála ve filmu Woodyho Allena 'Potkáš vysokého tmavého cizince' foto: Outnow.chReuters

Soutěž zatím nepřinesla opravdu silný titul, ale spíše řemeslně dobře odvedené snímky na známá témata (odcizení vztahů, nefunkční rodiny) a dvě autorské hvězdy, které nezklamaly, ale ani ničím nepřekvapily: nový film Woodyho Allena uvedený mimo soutěž, Potkáš vysokého tmavého cizince, a poslední film Mike Leigha Další rok, jež jsou plně v intencích jejich předchozí tvorby.

Woody Allen na filmovém festivalu v Cannes. Vlevo herečka Naomi Wattsová.

Čtěte také:


Krize jako by se tak dotkla nejen filmového průmyslu, který ještě pořád nabírá dech oproti minulým letům, ale i nakonec i autorské tvorby samotné. Po slabém Berlíně, na což už si tak všichni trochu zvykli, tak zdá se poprvé přichází i slabé Cannes, kde se zajímavé filmy musí hledat všude, v jiných kategoriích než v nejprestižnější hlavní soutěži.

Podívejte se: Filmové hvězdy na festivalu v Cannes

Zatímco v předchozích letech se Vám těžko mohlo stát, že byste narazili na špatný film, a soutěž přinášela kontroverzní objevné tituly, které rozdělovaly publikum a vyvolávaly bouřlivé reakce, jako například loňský Antikrist, kde se na projekci bučelo, pískalo i tleskalo, letos se na podobné tituly stále čeká. Na filmech se dá zatím spíš v klidu lehce prospat a pak nedotčeně vyklouznout zpátky do reality.

Striptérská show postarších silnějších amerických žen ve filmu Turné.

Soutěž zahájil film francouzského herce a už i čtyřnásobného režiséra Matthieu Amalrica, Turné, vyprávějící o vyžilém pařížském televizním producentovi, který se vrací z Ameriky s osobitou striptérskou show postarších silnějšch amerických žen, jež si svou show dělají věru po svém. Film se ale brzy rozpadá a nakonec vlastně nevypovídá pořádně o ničem, není ani portrétem producenta, žen nebo showbusinessu jako takového, a čerpá jen z několika silných dokumentárních momentů.

Striptérská show postarších silnějšch amerických žen ve filmu Turné.

Amalricův film vlastně vystihuje podobu mnohých dalších filmů, které se vyznačují podobnou strukturou, totiž základní absencí velkého příběhu. Filmy jako by na něj rezignovaly a narativně se rozpadávaly do různých epizodických, anekdotických mozaik, které se napájejí z vedlejších zdrojů, z různých stylistických už osvědčených metod, ať už autentického dokumentárního stylu nebo naopak přísně formálního vybroušeného autorského rukopisu. U filmů tak má člověk velmi často pocit už viděného, předvídatelného, filmů, které ničím nepřekvapí.

Další podrobnosti o filmovém festivalu v Cannes si přečtěte v úterním deníku

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.