Lidovky.cz

Nový film Romana Polanského. Skvělé vyprávění, horší příběh

Kultura

  14:33
Muž ve stínu Romana Polanského může sloužit jako příklad toho, jak natáčet příběhy s tajemstvím. Jenom by potřeboval lepší tajemství.

Ewan McGregor ve filmu Muž ve stínu foto: Allmoviephoto.com

O Romanovi Polanském se v posledních dnech píše především v jiných souvislostech, než jsou ty filmové. Svým posledním snímkem Muž ve stínu ovšem připomněl, že ať už je Polanského morální profil jakýkoliv, filmař je to schopný mimořádně. Když dostane příležitost.

V kontextu Polanského nepříliš výrazné pozdní tvorby Muž ve stínu jednoznačně vyniká, formální brilanci toho snímku ale sráží předvídatelnost předlohy – stejnojmenné knihy Roberta Harrise, který ji pro film sám adaptoval.

O filmu

Muž ve stínu
(UK/ Francie/ Německo, 2010)
režie: Roman Polanski
hrají: Ewan McGregor, Pierce Brosnan, Olivia Williamsová
premiéra: 10. 6. 2010


Práce na Muži ve stínu začala dávno předtím, než se Polanski dostal do známých problémů s justicí. V době, kdy mu soud nařídil domácí vězení, už byl snímek natočený. Těžko si ale nevšimnout analogie osudů tvůrce a jednoho z jeho hrdinů. Režisér tráví svůj čas v luxusní chatě ve Švýcarsku a hrozí mu vydání do Spojených států. Fiktivní britský expremiér Adam Lang (Pierce Brosnan) se v jeho filmu zase před světem skrývá v americkém letovisku – mimo území USA může být zatčen a souzen za válečné zločiny.


Na ostrov Martha’s Vineyard (ve filmu ho "hraje" severní Německo) za Langem přijíždí nájemný spisovatel (Ewan McGregor), který má v šibeničním termínu dokončit Langovy paměti, protože původní autor nečekaně zemřel. Octne se ve stísněném a paranoidním světě, kde se vše odehrává pod dohledem ochranky, nic není vyřčeno naplno, za plotem jsou zástupy rozhněvaných demonstrantů, napětí mezi Langem a jeho inteligentní manželkou Ruth (Olivia Williamsová) by se dalo krájet – důvodem je možná oddaná tajemnice Amelia (Kim Catrallová). Nemluvě o tom, že pořád prší. Hrdina postupně zjišťuje, že jeho dobře placená práce nemusí být zrovna ta nejbezpečnější a že v rukopisu memoáru jsou informace podstatnější a explozivnější, než by se na první pohled zdálo.

Pierce Brosnan v The Ghost Writer

Žánr versus politika

Polanski v Muži ve stínu navazuje na tradici paranoidního thrilleru sedmdesátých let (např. Pohled společnosti Parallax), metodou vyprávění je jeho nový film příbuzný jeho Čínské čtvrti. S výjimkou krátkého prologu je hlavní hrdina ve všech scénách, divák před ním nikdy nemá informační náskok, režisér velmi umně dávkuje sdělení v obrazových náznacích i útržcích dialogů. Tíseň a paranoia jsou navíc odjakživa Polanského parketa, motiv vězně ve vlastním domě se jeho dílem táhne už od šedesátých let.

V Muži ve stínu se mu daří vyprávět velmi úsporně a přitom přehledně, divák může mít pocit, že na něj autor neshlíží jako na troubu, jemuž je vše nutno do poslední mrtě vysvětlit. Se stejnou účelností a přesností režisér buduje i atmosféru, kdy vše prostupující chmuru čas od času prosvětlí pro Polanského charakteristická a velmi středoevropská potměšilost.

Ewan McGregor v The Ghost Writer

I postavy, které se na plátně jenom mihnou, nějakým způsobem utkví, naznačují hrozbu nebo tajemství (zvlášť potěší pětadevadesátiletý Eli "Calvera" Walach v drobné roličce). Nakonec i ten tzv. product placement Polanski zvládne velmi elegantně... Tak v čem je tedy problém?

Požadavky žánru se tlučou s potřebou autora předlohy vyřídit si to s politikem, jenž ho zklamal. Filmu nepomáhá ani nesoulad mezi pomalu pracujícím odvětvím a překotně uhánějícím mediálním světem, kde včerejším témata vášnivých sporů jsou rychle zapomínána a nahrazována jinými. Existuje jasná analogie mezi filmovým Langem a skutečným Tonym Blairem (Skot, kritizovaný za showmanskou politiku, který zemi dostal do nepopulární války a podléhal vlivu USA). Reálné předobrazy (Cherie Blairová, Robin Cook) mají i další aktéři.

Ewan McGregor a Kim Cattrell v The Ghost Writer

Může to působit pikantně, film tak ale ztrácí tajemství. Je evidentní, kdo bude hrát roli padoucha v pozadí. Harrisovi občas drhne i mechanismus odhalování, nevyhne se takovým klišé, jako je situace, kdy si hrdina bleskově vygoogluje informaci, po níž jiní dlouho pátrají.

Závěrečný zvrat se do filmu dostal asi z povinnosti a při bližším zkoumání nedává smysl – stejně jako poslední scéna, elegantně natočená, ale prakticky neuskutečnitelná. Snad bude mít Polanski ještě šanci natočit látku, která by mu umožnila víc než předvést řadu nesporných dílčích kvalit.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.