Lidovky.cz

Jak Thelma Schoonmaker pomáhá digitalizaci české kinematografie

Kultura

  22:51
KARLOVY VARY - Doteď mám před očima klukovským nadšením rozzářená očka Martina Scorseseho, když loni v Cannes uváděl z jeho iniciativy pečlivě restaurovanou kopii Červených střevíčků (1948) Michaela Powella a Emerica Pressburgera. Tehdy jsem projekci nestihl.

Zahájení MFF Karlovy Vary - Marek Eben a střihačka Thelma Schoonmakerová foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Letos ve Varech Powellovi a Pressburgerovi vzdává poctu celá jedna programová sekce – za účasti vdovy po Powellovi, střihačky Thelmy Schoonmaker, a Pressburgerových vnuků, producenta Andrewa Macdonalda a režiséra Kevina Macdonalda.

Právě Thelma Schoonmaker Červené střevíčky uvedla. Film, na který přísahá zejména generace angloamerických režisérů, do níž patří právě střihaččin stálý pracovní partner Scorsese, se dočkal prestižní projekce ve Velkém sále. Šlo o jednu z těch akcí, kde nelze nebýt: nikdo se mě neptá, kde jsem byl v sobotu od dvou nebo kde budu v neděli od půl dvanácté, a nikoho se neptám ani já. Víme.

Thelma Schoonmaker je držitelkou tří Oscarů za střih a tří dalších nominací a na další ocenění doma nejspíš musí mít celou samostatnou místnost. (Krátká vsuvka: je myslím evidentní, že Thelminu práci bezmezně miluju. Takže zde je moje TOP 3 jejích nejlepších střihačských výkonů. 3. Scéna havárie letadla v Letci. 2. "Kokainová" sekvence ke konci Mafiánů. 1. Boxerské souboje v Zuřícím býkovi, co jiného.) Přesto vystupuje neuvěřitelně skromně a s pokorou, s úctou vypráví o Powellovi a Scorsesem a sebe samu ponechává v pozadí.

Červené střevíčky uvedl kratičký předfilm, v němž smrtelně vážný "Marty" Scorsese vysvětloval technologii restaurace technicolorového pásu. Film samotný je pak na první pohled čistým melodramatem o sváru lásky s uměním, které však na pohled druhý vystřeluje šlahouny do jiných žánrů prostřednictvím vynikajícího suchého humoru či onou nepřekonatelnou baletní sekvencí uprostřed.

Načasování projekce pak nemohlo být lepší: digitálně dokonale restaurovaná kopie se promítala den před Otázkami Václava Moravce, které se budou stejně jako loni vysílat právě z Karlových Varů.

A jedním z hlavních témat bude právě digitalizace kinematografie. Promítání Červených střevíčků navštívil i prezident republiky Václav Klaus s chotí, kteří Thelmě vedle sebe dokonce drželi místo. (Sednout si k nim nakonec nepřišla, protože musela jít dávat rozhovory.) Je to dobré znamení, že se digitalizace – otázka pro český film čím dál akutnější – v nejvyšších patrech české politiky dočká vlídného vyslyšení.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.