Lidovky.cz

Wall Street 2: Skvělá režie průměrného filmu

Kultura

  8:00
Režisér Oliver Stone se vrací do světa finančních machinací. Oproti první Wall Street je v pokračování krotší a méně soustředěný na ducha doby.

Wall Street 2 foto: Reprofoto

Ve snímku s názvem Wall Street režisér Oliver Stone před třiadvaceti roky perfektně shrnul většinovou atmosféru Spojených Států 80. let: materialismus přecházející v chamtivost, hedonismus, dravost bez skrupulí, orientaci na výkon, jistou sterilitu vztahů. Americkým zeitgeistem Stone nechává své filmy nasákávat často a záměrně. Přestože tematicky spřízněné snímky jako Apokalypsa nebo Lovec jelenů vnikly dříve, byla to teprve jeho Četa, skrze niž se zaoceánské publikum kinematograficky vyrovnalo s traumatem války ve Vietnamu.

Wall Street 2

Wall Street: Peníze nikdy nespí

USA 2010 Režie: Oliver Stone Hrají: Shia LaBeouf, Michael Douglas, Josh Brolin a další

 Stone si také jako jeden z prvních v titulu World Trade Center filmově troufl na události 11. září 2001. Je zároveň filmařem výsostně politickým: hned tři jeho snímky se jmenují po amerických prezidentech, natočil kontroverzní dokumentární portrét Fidela Castra atd. I Stoneovo pokračování Wall Street slibovalo spojit politikum s duchem doby, obojího je však ve výsledku použito buď v malém množství, nebo poněkud povrchně.

O rodičích a dětech Wall Street: Peníze nikdy nespí vrací do ringu antihrdinu původního filmu - protřelého finančníka Gordona Gekka, který na konci prvního snímku skončil kvůli ilegálním transakcím ve vězení. Dnes už je sice zpátky na svobodě, ale bez peněz, se zničenou reputací a s dcerou Winnie, která se k němu nezná. S ní žije mladý, ambiciózní a idealistický Jake. Ten pracuje pro investiční banku, která nečekaně zkrachuje. Gekko s Jakem uzavřou spojenectví: mladík budoucího tchána usmíří s Winnie a starý expert mu za to mimo jiné pomůže zjistit, kdo položil banku vedenou Jakeovým milovaným mentorem.

Ve Wall Street: Peníze nikdy nespí se to hemží odbornými ekonomickými termíny a zápletka kolem nového padoucha, bankéře Brettona Jamese, se točí kolem aktuálního tématu hypoteční krize v USA. Divák však nemusí ničemu z toho rozumět: nový Stoneův film je v jádru o otcích, potomcích a vztazích mezi nimi, přičemž otcovství zde může být pokrevní i metaforické.

Stone tedy coby jeden ze čtyř scenáristů filmu klame tělem: příběh je o něčem jiném, než to navenek vypadá, je banální, občas melodramatický. Stone - režisér však tenhle fakt mistrně maskuje. Spíš než na hlavní dějové linie se vyplatí soustředit se na jednotlivé scény a detaily.

Klíčové slovo tady je "dynamika". Režisér nenechá publikum chvíli v klidu: i když drtivá většina filmu spočívá v tom, že jedna postava mluví s druhou, Stone vytváří za pomoci energického střihu a pumpující hudby (naštěstí žádné unylé smyčce) pocit neustálého napětí. Vynikající je například průlet bzučící newyorskou burzou, odkazující na podobné sekvence v Antonioniho Zatmění. Jindy Stone společenský večer finančnické honorace výtečně zironizuje montáží luxusních náušnic přítomných dam.

S přehledem veteránů
Další aspekt, který pomáhá maskovat jednou řídký, jindy překombinovaný děj, jsou herecké výkony. "Žralok" Gekko je životní rolí Michaela Douglase: pozorovat ho v druhém díle vzbuzuje možná ještě větší diváckou slast než v "jedničce", protože tu hrozí možnost, že se Gekko na stará kolena napravil, a má tudíž víc poloh.

Herec Michael Douglas na premiéře pokračování filmu Wall Street.

Shia LaBeouf coby Jake Douglasovi sekunduje stejně schopně jako v původním filmu Charlie Sheen, ale i tak zůstává ve stínu starších kolegů: výtečný je Josh Brolin (Bretton James), malou, ale krásnou roli má Frank Langella coby Jakeův mentor, za koutky zacuká arcilotr v podání pětadevadesátiletého Eliho Wallacha, představitele padoucha Calvery ze Sedmi statečných. Podobná situace panuje mezi ženami: Carey Mulligan (Winnie) je bezesporu talentovaná, ale ve srovnání s o hereckou generaci starší Susan Sarandon, která má ve filmu jen dva krátké výstupy, bledne.

Wall Street: Peníze nikdy nespí se symbolem doby svého vzniku, jako se to povedlo původnímu snímku, nestane. Nese ale jednu dobrou zprávu: Stone, jehož hvězda v poslední dekádě upadala, je zpátky na koni a režíruje jako zamlada. Možná se od něj dočkáme ještě jednoho majstrštyku.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.