Lidovky.cz

Dny evropského filmu začínají, nabízejí i návod na výrobu teroristy

Kultura

  15:45
PRAHA - Jak finská popkultura pomohla vyhrát studenou válku, sněmovní volby pohledem mentálně postižených či ohlédnutí se za následky tsunami z roku 2004 s několikaletým odstupem. 18. ročník přehlídky Dny evropského filmu začíná už ve čtvrtek a jako každoročně nabízí i řadu dokumentů, které z velké části pocházejí z nabídky filmového trhu East Silver.

Disco a atomová válka foto: Reprofoto

Už z nastíněných témat některých z nich je patrné, že co do zajímavosti za svými hranými kolegy v rámci festivalu rozhodně nezaostávají.

Samozápalnou směs politiky a street artu přináší film Manuál na výrobu teroristy. Tereza Reichová v něm ukazuje, jak snadno se dá v Baskicu zneužít vágně definovaný protiteroristický zákon. V jeho rámci jsou v tomto třaskavém regionu projevy obyčejného vandalismu nebo dokonce pouličního umění jako zapalování popelnic či graffiti na stěnách stíhány jako teroristický čin.

Paroubku, kdo je z politiků největší mimozemšťan? Jeden z krátkých dokumentů, který pro Inventuru točili lidé s mentálním handicapem.

Úsměvnější, leč neméně politický je snímek Pozemšťané, koho budete volit? Pod vedením další tuzemské dokumentaristky Lindy Jablonské ho natočili studenti "dokudílny" občanského sdružení Inventura, které se stará o lidi s mentálním handicapem. Ten se při zachycování nálad a kampaní kolem loňských parlamentních voleb ukáže být svého druhu výhodou. Autoři filmu z politiků, návštěvníků meetingů a náhodných kolemjdoucích vykřesali směs pozoruhodně (tragi)komických výroků a situací.

Polský underground před rokem 1989

Totalitu a popkulturu spojují filmy Disko a atomová válka (režie Jaak Kilmi) a Rytmus svobody (Wojciech Slota a Leszek Gnoinski). První z nich vypráví o tom, jak Estonci před pádem Sovětského bloku i přes zákaz chytali vysílání finských televizí – a jak vize lákavého světa za železnou oponou, kterou přinášely, přispěl ke konci totality. Druhý snímek zase mapuje polský hudební underground před rokem 1989 – ostrůvek svobody v moři šedé konformity.

Od čtvrtka v Praze, potom v Brně

Osmnácté Dny evropského filmu startují v pražských kinech Světozor a Lucerna ve čtvrtek 14. 4., od 22. 4. se konají v brněnském kině Bakala a poté se přesouvají do regionů. Podrobný program a všechny informace jsou na webu www.eurofilmfest.cz.

Určité hudební scéně se věnuje také dokument Andrewa Standen-Raze Vinyl (Příběhy z vídeňského podsvětí). V tomto případě jde o hudebníky a formace z experimentální a elektronické komunity rakouské metropole jako Kruder & Dorfmeister, Christian Fennesz či Electric Indigo a další, kteří se vyznávají z lásky k vinylovým deskám a k městu, v němž žijí.

Silné emoce potom slibuje film Tsunami po vlně zájmu, jenž se ohlíží za přírodní katastrofou z Vánoc 2004. Jan Hošek v něm zjišťuje, co se stalo s desítkami milionů korun, které se v České republice podařilo vybrat na veřejných sbírkách, a jak přispěly na obnovu zasažených oblastí a jak v nich situace vypadá několik let po pohromě.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.