Lidovky.cz

Piráti z Karibiku: čtvrtá runda je nabraná ze dna

Kultura

  7:00
PRAHA - První pirátské dobrodružství se objevilo v kinech před osmi lety. Příběh, který tematicky vycházel z oblíbené atrakce v zábavních parcích multimediální společnosti Walta Disneyho, se dočkal dvou pokračování. Trilogie v kinech celkem utržila přes miliardu dolarů. Realizaci čtvrtého dílu tak samozřejmě nezabránil ani odchod režiséra Gora Verbinského.

Piráti z Karibiku: na vlnách podivna (Johnny Depp a Penélope Cruzová). foto: Reprofoto

A s novou, konzervativnější koncepcí čtvrtých Pirátů z Karibiku se producenti od Disneyho obrátili na Roba Marshalla, jehož proslavil především šestioscarový muzikál Chicago (2002). Objednávce studia se ovšem nemusel přizpůsobit jen zkušený režisér a choreograf divadelních muzikálů, ale celý tým (především scenáristé Ted Elliot a Terry Rossio, kteří se podíleli na všech předchozích dílech).

Napůl parodické, sofistikovaně chaotické pojetí, které svým jménem zaštiťoval Verbinski, ustoupilo prostšímu, přehledněji organizovanému tvaru především s ohledem na uvádění filmu i v atraktivním formátu 3D. Právě v oblasti stereoskopické podívané ovšem noví Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna nepřinášejí nic nového. Většinou jde jen o to, že po vás z plátna hmátne kostlivý hnát nebo sekne pirátská šavle. Dabovaného 3D se tedy můžete klidně vzdát a dopřát si verzi "placatější", zato však v originálním změní.

Ve srovnání s Verbinského opulentními, manýristickými podívanými, opřenými o komplikované vedlejší zápletky, jsou čtvrtí Piráti z Karibiku upjatou a banální zábavou. Pokud se k nim něco nehodí, pak je to podtitul Na vlnách podivna (který je úlitbou stejnojmenné novele Tima Powerse, z níž scenáristé přejali některé motivy).

Restart série

Film se tak vrací k prvním Pirátům - Prokletí Černé perly, jež ještě spoléhala na charaktery a nepodřizovala svou dramaturgii prezentaci digitálních triků. Čtvrtí Piráti tedy představují svého druhu restart série, který zprůměroval své vypravěčské priority tak, aby zasáhly co nejširší divácké spektrum (a film tak vydělal Disneymu ještě víc peněz). Středobodem vyprávění je postava kapitána Jacka Sparrowa v kreativním podání Johnnyho Deppa, již zpopularizovaly předchozí díly. Poněkud matný milenecký pár v podání Orlanda Blooma a Keiry Knightleyové zmizel beze stopy.

Pár vytěžený předchozími díly vytěsnila nová dvojice, která má ještě co řešit: Sparrowovi totiž zkříží cestu jeho dávná, zavržená láska Angelica (znamenitá Penélope Cruzová). Dynamická, pomstychtivá kráska ovšem soustředí Jackovu roztěkanou pozornost na oživení dávného vztahu zprvu jen proto, aby jí pomohl najít mytický Pramen mládí. S jeho pomocí chce zachránit svého otce, obávaného pirátského kapitána Černovouse.

Piráti z Karibiku: na vlnách podivna (Johnny Depp)

Pramen však usiluje najít i další staronový známý - protřelý kapitán Barbossa (opět v přesném podání Geoffreyho Rushe). Starý pirát, který nedávno přišel o nohu i Jackovu milovanou loď Černá perla, se dal do služeb anglického krále Jiřího, jenž chce Pramen vyfouknout svému španělskému protějšku.

Jediný politicky nekorektní detail

Směšné mocenské hry vladařů však mají ve vyprávění jen tu důležitost, že cestu soupeřícím pirátským týmům zkomplikují španělští protivníci. Fakt, že jsou vylíčeni jako náboženští fanatici, je jediným překvapivě "politicky nekorektním" detailem podívané.

Nová koncepce, zaměřená viditelně především na děti a ženy, se nejvíc odrazila na chudáku Sparrowovi. Občasná cynická hláška a Deppovy charakterizační výstřelky nemohou zakrýt, že z marnivého sobce řídícího se absurdními zkraty své "zhulené" mysli se kapitán musel začít měnit v ušlechtilého, mužného akčního hrdinu.

Piráti z Karibiku: na vlnách podivna

Bývalý cynik s proměnlivou sexuální orientací teď mužně bojuje, běhá, skáče a máčí se ve vodě proto, aby vynahradil zmarněná léta milované Angelice. Jedinou charakterovou vadou tohoto zbrusu nového Jacka zůstává neochota naslouchat vlastnímu srdci. Jak ovšem naznačuje otevřené finále filmu, Jack v dalším díle nejspíš prohlédne...

Pro diváky, kteří měli u třetího dílu problémy s Verbinského bujarým chaosem a s absencí morálky a charakterů postav, tak mohou čtvrtí Piráti představovat úlevu. Stěží lze ovšem přehlédnout, že se z nich vytratila svobodná fantazie, drzá nepředvídatelnost a vypravěčská odvaha.

Pokud se vám po nich bude stýskat, zajděte si na animovanou komedii Rango, jíž Gore Verbinski oslavil své osvobození zpod letitého pirátského jha. Ještě úplně nezmizela z kin a podtitul Na vlnách podivna by jí slušel lépe než Marshallovu aseptickému, hezounkému produktu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.