Vítězem jubilejního 25. ročníku festivalu českých filmů Finále se v Plzni stal celovečerní snímek Dům režisérky Zuzany Liové, tedy příběh snu nedokonalého muže o dokonalé rodině. V konkurenci dalších devíti snímků obdržel Zlatého ledňáčka. Nejlepším dokumentem se stala Láska v hrobě od režiséra Davida Vondráčka, který uspěl mezi 21 soutěžními snímky.
Liové režisérský debut se podle pětičlenné poroty v čele s herečkou Emilií Vašáryovou vyznačoval nebývalou intenzitou a upřímností. Citlivě popsala vztahy mezi rodinnými příslušníky, kteří nedokážou vyjádřit své city, a konflikt mezi dvěma sny a dvěma generacemi. "Náš film je opravdu československý, jsem ráda, že spolupráce mezi tvůrci od herců po kameramany pokračuje. Česká strana dala většinu financí, vznikl v České televizi," uvedla Liová.
Balada o páru bezdomovců
Nejlepší dokument Láska v hrobě vybrala tříčlenná porota v čele se socioložkou Jiřinou Šiklovou. Jde o baladu o páru bezdomovců, kteří se skupinkou dalších outsiderů našli dočasné útočiště na hřbitově v pražských Strašnicích.
PSALI JSME: |
Cena za nejlepší herecký výkon připadla Davidu Novotnému za Okresní přebor. Divákům se nejvíce líbil snímek Vrásky z lásky režiséra Jiřího Stracha. "Český film dýchá zajímavými barvami a pořád mu bije srdce. Tak pojďte někdy do kina a neignorujte nás," uvedl při předávání ceny Strach.
Recenzi filmu Vrásky z lásky čtěte ZDE: |
Cenu Václava Táborského pro autory do 35 let dotovanou Nadačním fondem Dagmar a Václava Táborských dostala režisérka Jana Počtová za Generaci Singles. Cenu Dagmar Táborské za nejoriginálnější dokument získal film Veřejně načerno režisérek Lucie Králové a Terezy Reichové.
Filmové kluby ocenily Aloise Nebela režiséra Tomáše Luňáka a dokument Pod sluncem tma režiséra Martina Marečka. Cenu od studentské poroty obdržel celovečerní snímek Nic proti ničemu režiséra Petra Marka a dokument Andělská hra režisérky Adély Sirotkové.
Členem mezinárodní poroty soutěže celovečerních filmů byl slavný polský režisér Krzysztof Zanussi. Jeho účast měla vztah i k letošnímu zaměření na polskou kinematografii. Uvedena byla totiž v obnovené premiéře i zrestaurovaná kopie filmu Janusze Majewského Dvojí svět hotelu Pacifik a výběr současných polských filmů.