Na výstavní ploše 1300 metrů čtverečních zde mohou návštěvníci do 20. ledna 2013 obdivovat více než 70 obrazů Edouarda Maneta, Clauda Moneta, Pierra-Augusta Renoira, Edgara Degase a dalších mistrů ve společnosti čtyřicítky oděvů z období 1860 až 1885. Svými exponáty přispěla muzea z New Yorku a Chicaga. O jejich originální uspořádání se zasloužil operní režisér Robert Carsen.
"Impresionisté byli nadšenými obdivovateli modernosti a zajímali se o módu, která se tehdy začala plně rozvíjet a plnit stránky specializovaných časopisů a velké obchody. Při zkoumání jejich velkých portrétů žen jsem si uvědomila, že malovali tehdy moderní šaty, které bylo možné najít v módních nákresech," vysvětlila jedna z pořadatelek unikátní expozice Gloria Groomová.
Falešná a podezřelá růžová
Impresionistům byly za modely ženy z jejich okolí, jejich společnice, jejich milenky. Ovšem skutečnými hrdinkami obrazů jsou podle agentury AFP šaty se svými měnícími se odstíny a prchavým třpytem.
Živou polemiku tehdy vyvolalo například bledě růžové negližé Victorine Meurentové, která stála modelem Monetovi pro obraz Žena s papouškem z roku 1866. Pro dramatika Théophila Gautiera se jednalo o "falešnou a podezřelou růžovou", zatímco spisovatel Emile Zolu oděv ocenil.