Lidovky.cz

Mecenáška věnovala Česku cenný Muchův Otčenáš

Kultura

  9:00
PRAHA - Uměleckoprůmyslové museum v Praze získalo do svých sbírek skvělý soubor prací Alfonse Muchy. Kresby a tisky se vztahují k Otčenáši, bohatě vypravené knize, která vyšla v Paříži v roce 1899.

Otčenáš Alfonse Muchy foto: UPM

Soubor děl Alfonse Muchy muzeu věnuje mecenáška Věra Neumannová žijící ve Švýcarsku. Pro muzeum jde o největší dar od roku 1995, kdy získalo do své správy Karlštejnský poklad, uvedla mluvčí muzea Jana Ulipová. Karlštejnský poklad čítající 327 předmětů z doby Karla IV. byl dar od potomků továrníka a sběratele Jindřicha Waldese.

Otčenáš Alfonse Muchy

Svazky obsahují kompletní Muchovy přípravné práce na Otčenáši i jeho finální výtisk s pořadovým číslem 1. Celkem jde asi o 70 návrhových kreseb, především několikeré varianty figurálních kreseb v barevném provedení. Dále pak 120 nátisků, jakýsi rejstřík různých tisků na papíře, které vyplývají ze zvolené technologie. Jedno samostatné album obsahuje jednotlivé otisky litografických desek, kdy každou stránku vidíme rozloženou do 12 barev, jež se spojí až v soutisku. Soubor umožňuje krok po kroku sledovat Muchovu tehniku i zrod duchovního rozměru díla: jak Mucha tvořil figurální kompozice, jak je doplňoval fantaskními motivy a zednářskými symboly.

Nynější dar představuje několik na první pohled nenápadných svazků, jichž si však Alfons Mucha velmi cenil. Vedle komerčních zakázek, které byl na konci 19. století nucen přijímat, tato kniha a její ilustrační doprovod představovaly esenci jeho duchovního světa, jeho osobitý obrazový výklad jádra křesťanství.

Věra Neumann a její zesnulý manžel Lotar Neumann pocházeli oba z Čech. Lotar Neumann před válkou v Praze-Libni vybudoval úspěšnou továrnu na barviva. Byl židovského původu, ale podařilo se mu přežít válku pod cizí identitou. Za protektorátu měla jeho rodina blízko k surrealistickým kruhům. V roce 1948 spolu s Věrou odešli před komunisty do Venezuely, kde se jim povedlo založit ještě úspěšnější podnik. Na počátku 60. let přesídlili do Evropy. Ve Švýcarsku si nedaleko Ženevského jezera koupili zámek Gingins, v němž začali shromažďovat uměleckou sbírku.

Otčenáš má být uložen v Muchově vlasti

Věrou a Lotarem založená Fondation Neumann začala jako jedna z prvních kupovat díla světové secese, na počátku 60. let ještě stále považované za úpadkový umělecký směr. Zámek začal zaplňovat nábytek, umělecké řemeslo, Tiffanyho lampy, obrazy symbolistického malíře Gustava Moreaua nebo práce prerafaelitů.

V roce 1972 Neumannovi zjistili, že se v Paříži draží soubor Muchových děl souvisejících s Otčenášem. O aukci se bohužel dozvěděli příliš pozdě, nemohli se jí zúčastnit a soubor byl po kusech prodán několika dražitelům. Během následujícího roku se však Neumannovým podařilo kontaktovat všechny majitele, Muchovy kresby a grafiky vykoupit a znovu z nich sestavit jeden celek.

Osobitá Muchova interpretace modlitby připomíná fantastické motivy středověkého umění nebo sci-fi kinematografie.

Od té doby byly Muchovy přípravné práce na Otčenáši vystaveny na několika významných světových výstavách. Pamatovat si je může i české publikum, kde byly v úplnosti vystaveny v Obecním době v roce 2002, spolu s Muchovou výzdobou Pavilonu Bosny a Hercegoviny na světové výstavě.

Věra Neumann se nyní rozhodla shromážděnou sbírku rozdělit mezi rodinu a část uvolnit k prodeji. Důvodem daru Otčenáše Uměleckoprůmyslovému muzeu je přesvědčení, že podobné dílo má být uloženo v zemi Muchova původu. Současně lze dar vnímat i jako opatření proti možnému rozprodání unikátního souboru. Pokud by se dostal na trh, je pravděpodobné, že by ho obchodníci rozdělili na jednotlivé listy a prodali by je separátně. Otčenáš i příběh jeho vzniku by pak už zřejmě nikdo nikdy nesestavil dohromady v takové úplnosti, v jaké je nyní v Praze.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.