Lidovky.cz

Mecenáška zachraňuje Alšovy lunety v Národním divadle

Kultura

  17:00
PRAHA - Díky daru, který mu poskytla mecenáška Dadja Altenburgová Kohlová, restauruje Národní divadlo lunety z cyklu Má vlast, jehož autorem je Mikoláš Aleš.

Dadja Altenburg-Kohl, mecenáška Národního divadla foto: MAFRA - Yan Renelt

Dadja Altenburgová Kohlová již dříve podpořila umělecké projekty baletního souboru, opravu Hynaisovy opony či nastudování Dobře placené procházky v režii Miloše Formana.

Nyní mecenáška svým darem finančně zaštítila náročné a nezbytné opravy Alšových lunet. "Stav lunet je kritický, stejně tak, jako byl před několika lety stav Hynaisovy opony. Začínáme restaurovat, protože škody by mohly dílo nenávratně ohrozit," komentovala záchranu dárkyně.

Podpořené projekty

Dadja Altenburgová Kohlová věnovala Národnímu divadlu v roce 2010 půl milionu korun, aby podpořila umělecké projekty baletního souboru. Rok předtím financovala opravu Hynaisovy opony s rozpočtem zhruba jednoho milionu korun a v roce 2008 darovala české první scéně vzácné, sto let staré housle z dílny významného maďarského výrobce hudebních nástrojů Mihályho Reményiho. V předchozích letech podpořila inscenaci Mozartova Dona Giovanniho, představení Dobře placené procházky v režii Miloše Formana a balet Causa Carmen v choreografii Matse Eka.

Průzkum lunet v hlavním foyeru Národního divadla byl zahájen v roce 2007 s cílem vyhodnotit jejich skutečný stav a určit rozsah prací potřebných k jejich zakonzervování a obnovení. Přípravné práce i následné restaurování vede akademický malíř Tomáš Záhoř. "Restaurátoři zahájili první etapu prací opravami lunet Táborsko, Otava, Žalov, Stráž na pomezí, Vypravování a část nástropního obrazu triptychu Umění od Františka Ženíška - Úpadek umění. Malby byly poškozeny už záhy po svém zhotovení během požáru divadla," uvedl mluvčí české první scény Ondřej Palouš.

Opadávání malby je podle něj také důsledkem dalších oprav, při nichž se v minulosti uvolnila a ztratila část podkladu, a tím i barevné vrstvy. Samotné restaurování sestává z fixování, tamponování a záchrany originálních šupinek malby, odstranění povrchových nečistot a části původních retuší, tmelení a nového důkladného retušování. První etapa prací potrvá podle Palouše do konce letošního května. Provoz divadla opravy nenaruší, navíc návštěvníci budou mít možnost v rámci prohlídek historické budovy přímo sledovat jejich průběh a seznámit se s použitými postupy a technologiemi.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.