Lidovky.cz

Gangster Squad: Mirek Dušín jde na padouchy se samopalem

Kultura

  7:00
Film Gangster Squad: Lovci mafie získal neblahou proslulost. Klíčová scéna filmu připomínala masakr v denverském kině Aurora a musela se přetočit. Ničím jiným snímek zajímavý není.

Před akcí. Zleva Ryan Gosling, Michael Pena a Robert Patrick foto: Warner Bros.

Gangster Mickey Cohen (1913–1976) byl asi docela zajímavá figura – především pro pozorovatele, kteří se pohybovali mimo dostřel jeho automatických zbraní. Bijec, který ve službách mafie doputoval z New Yorku přes Chicago a Las Vegas do Los Angeles, kde vybudoval svoje vlastní impérium. Stýkal se s hollywoodskými celebritami a stal se jednou z nich, objevoval se v prestižních talk shows, občas si něco odseděl za – jak jinak – daňový únik. Policejní náčelník Parker byl taky zajímavá figura. Muž asi oddaný spravedlnosti, jehož činy se ale pohybovaly na hranici zákona, prosazoval agresivní přístup policie, podle dnešních měřítek byl asi rasista.

Gangster Squad: Lovci mafie

USA, 2013
Režie: Ruben Fleischer
Hrají: Sean Penn, Josh Brolin a další
Premiéra 30. ledna

Padesátá léta v Los Angeles asi byla zajímavá doba, v níž se světy showbyznysu, politiky i zločinu všelijakými podivnými způsoby prolínaly. Strhujícím způsobem to popisuje třeba James Elroy ve své losangeleské tetralogii (její třetí část byla adaptovaná ve filmu L. A. – Přísně tajné).

Film Rubena Fleischera Gangster Squad: Lovci mafie se odehrává v padesátých letech v Los Angeles, vystupují v něm Mickey Cohen (Sean Penn) a náčelník Parker (Nick Nolte). Zajímavého na něm ale není vůbec nic. Snad jen morbidní publicita, jíž se filmu dostalo po masakru na půlnoční premiéře Temný rytíř povstává v Denveru. Původní verze Gangster Squad totiž obsahovala i scénu, v níž padouši střílejí skrz projekční plátno do publika v kině, která musela být nahrazena jinou. V úvodním titulku se film hrdě hlásí k inspiraci skutečnými událostmi, ten má zjevně fungovat v obvyklém alibistickém smyslu – jako lajdácké ospravedlnění všech těch nesmyslů, jež budou na plátně vzápětí předvedeny.

Tam, kde to bolí

Píše se začátek padesátých let, Mickey Cohen vládne Los Angeles železnou rukou, potenciální konkurenty trhá vejpůl (doslova), stav města se blíží „nepřátelské okupaci“. Policie proti němu není schopná nic podniknout – je totiž důkladně zaplacená. Náčelník Parker pochopí, že jediná šance, jak metropoli toho zhoubného parazita zbavit, je postupovat jaksi neoficiálně – mimo obvyklé struktury a taky mimo rámec zákona. Musí najít skupinu čestných, drsných a ledasčeho schopných policistů, kteří Cohenovi zatnou tipec. Najde válečného veterána Johna O’Maru (Josh Brolin), elegána Jerryho Wooterse (Ryan Gosling), vědátora Keelera (Giovanni Ribisi) a další osvědčené tipy. Jejich mise – zasazovat Cohenovi rány tam, kde ho to bude skutečně bolet. Chlapi se dají do práce, daří se, ale problémy se taky vyskytnou, o tom žádná, někdy dost velké.

Žánr gangsterky dává šanci prezentovat publiku nějaké zajímavě konfliktní postavy, rozehrávat střety loajalit a podobně. Fleischerův film má ale blíž k zábavně barvotiskové sáze Neúplatní, kterou natočil Brian de Palma. Čiročiré dobro v něm stojí proti naprostému zlu. To by ještě nemusel být zásadní problém a v první polovině také Gangster Squad působí dojmem, že by to mohl být, sice nijak výrazný, ale jakž takž zábavný film.

Sean Penn ve filmu Gangster Squad: Lovci mafie

Dobové exteriéry působí docela živě, noční život je ukazován ve dlouhých kamerových jízdách, děj ubíhá sice po hodně předvídatelné dráze, na druhou stranu celkem svižně, dojde i na jednu vtipnou scénu a solidně provedenou honičku v autech. Jak ale sázky hrdinů rostou, se Gangster Squad zadrhává a stává otravnějším. Místo svižnosti nastupuje nezvládnutý a nevěrohodný patos, ani dobře vybraní herci už nedokážou kompenzovat stupiditu dialogů.

Čím dál zřetelněji se vyjevuje mělkost zpracování jednotlivých motivů (Jerryho románek s gangsterskou krasavicí), logika děje, jednání postav přestává dávat smysl. Je třeba film dorvat k finální přestřelce jak z počítačové hry, bombastickému a bezmyšlenkovitě podanému triumfu těch hodných, po němž nemůže nenásledovat spíš močo- než slzopudný epilog. Fleischerův film asi nejlépe vystihuje maska, pod kterou hraje Sean Penn. Dala asi dost práce, ale smyslu se dobrat těžko. Herce prý každý den líčili tři hodiny, snad si díky tomu stihl přečíst nějakou pěknou knížku.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.