Lidovky.cz

Ať vyhraje Argo nebo Lincoln: Dějepis se podle nich neučte!

Kultura

  7:00
LOS ANGELES/PRAHA - Co spojuje snímky Argo a Lincoln? Oba patří k favoritům nadcházejícího předávání Oscarů. Oba vyprávějí o skutečných historických událostech. A oba si je v zájmu napínavosti v některých momentech dost přibarvily.

Lincoln, režie Steven Spielberg foto: Bontonfilm

Teheránské letiště, leden 1980. Šest amerických diplomatů převlečených za filmaře a jejich doprovod ze CIA se chystají odletět za svobodou. Vše běží hladce, když tu se všem zastaví krev v žilách: Letadlo má technické potíže a let bude odložen. Budou Američané odhaleni, zatčeni, možná dokonce zabiti? Agent CIA Tony Mendez se je snaží uklidnit. Naštěstí se vše v dobré obrátí a asi po hodině letadlo v pořádku odlétá.

Pokud jste viděli film Argo, byly tam okolnosti odletu ukázány poněkud jinak - režisér Ben Affleck a scenárista Chris Terrio prostě nahradili skutečný dramatický závěr ještě dramatičtějším - fiktivním, připomíná agentura AP. Do hry tak vstoupily zrušené rezervace, podezřívaví íránští úředníci, kteří volají do Hollywoodu (a dovolají se na tu úplně poslední chvíli) a nakonec nervydrásající honička íránských ozbrojenců s letadlem po letištní ploše. K žádnému z těchto efektních úkazů ovšem ve skutečnosti nedošlo.

Ben Affleck ve filmu Argo

Affleck a Terrio sice nikdy netvrdili, že divákům předkládají hraný dokument, přesto jejich dotvoření skutečnosti vzbudilo otázky, do jaké míry je taková úprava historických skutečností přijatelná.

Zostuzený Connecticut

Tvůrci Arga ale rozhodně nejsou sami, kdo musí podobným otázkám čelit. I jejich největší oscarový soupeř, film Stevena Spielberga Lincoln, si pohrál s dějinnými skutečnostmi tak, aby zvýšil dramatický účinek vyprávění.

Jeho scenárista, držitel Pulitzerovy ceny Tony Kushner, dosti významně pozměnil průběh klíčového hlasování o 13 dodatku americké ústavy rušícím otroctví. Jak Kushner přiznal (až poté, co si stěžoval jistý connecticutský kongresman), nechal ve filmu hlasovat dva connecticutské zastupitele proti dodatku, byť ve skutečnosti hlasovali pro. Zároveň oběma kongresmanům změnil jména. Podle scenáristy byl takový krok zcela legitimní. "Doufám, že nikoho nešokuje, že jsem si jako autor také vymyslel dialogy a dodal některé fiktivní postavy," prohlásil ironicky. Ne každého svou odpovědí uspokojil - komentátorka listu New York times Maureen Dowdová apelovala na Stevena Spielberga, aby pro vydání na DVD příslušnou pasáž filmu upravil - jinak prý film dokonale zmate studenty.  

I podle vedoucího lektora scenáristiky na losangelské University of California Richarda Waltera zašli možná v tomto případě filmaři příliš daleko, má však pro ně pochopení: "Možná to šlo udělat nějak jinak. Ale popravdě řečeno, zase tak strašně důležité to není. Film je film. Pokud na něj někdo jde jako na hodinu dějepisu, tak se spletl."

Jak se můžete mýlit v tak prostých věcech?

Vášnivé debaty budí také další na Oscara nominovaný film Třicet minut po půlnoci (Zero Dark Thirty), který se týká té nejsoučasnější historie: líčí hon na nejhledanějšího teroristu světa Usámu bin Ládina a jeho následné dopadení a zabití v pákistánském Abbottábádu. Rozpory budí scény mučení zajatců i reálie, které jsou ve filmu prezentovány.  

Z filmu Zero Dark Thirty

Pákistánci, kteří film zhlédli, upozorňují na časté faktografické chyby. Sloupkař listu Dawn vycházejícího v angličtině například poukázal na to, že postavy v některých scénách hovoří arabsky, zatímco Pákistánci ve skutečnosti mluví spíš urdsky, paštunsky nebo některém z dalších desítek jazyků používaných v Pákistánu. V některých sekvencích se pákistánští demonstranti dostali až k branám amerického velvyslanectví v Pákistánu, ačkoli ve skutečnosti to není možné, protože budova se nachází v nepřístupné diplomatické čtvrti. "Jak můžete do hollywoodského trháku vrazit tolik peněz, a přitom se mýlit v tak prostých věcech?" ptá se pákistánský publicista.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.