Lidovky.cz

Od Jessie po Kameňák. Výstava připomíná plakáty Káji Saudka

Kultura

  7:00
PRAHA - Nejvýznamnější český komiksový tvůrce Kája Saudek (78) se výrazně zapsal i do dějin české kinematografie. Jeho tvorbu k filmům poprvé mapuje výstava v pražském kině Světozor.

Plakát Káji Saudka k filmu Čtyři vraždy stačí, drahoušku foto: terryposters.com

Kája Saudek

Studoval na reálném gymnáziu v Praze v Botičské ulici, absolvoval soukromou uměleckou školu v oboru grafika, v letech 1950-1954 pracoval jako technický kreslič. Živil se i jako metař, čistič oken, kulisák a pomocný architekt na Barrandově. Od roku 1968 byl na volné noze - věnoval se komiksu, ilustracím, malbě a plakátové tvorbě. Nezaměnitelný rukopis učinil z tvůrce výtvarného pojetí filmů Kdo chce zabít Jessii? (1966) a Čtyři vraždy stačí, drahoušku (1971) jednoho z nejpopulárnějších autorů filmových plakátů.

Výstava v kině Světozor obsahuje i řadu návrhů, které nedošly realizace. Celkem obsahuje šest desítek prací a potrvá do 31. července.

Díky přímému srovnání realizovaných a nerealizovaných plakátů jsou patrné zásahy cenzury, která ho dusila zejména po roce 1971. Bohužel, autor nemůže stoupající oblibu svého díla registrovat, protože od dubna 2006 leží v kómatu. Jeho posledním plakátem je Kameňák z roku 2003.

Katalog v limitované edici

Výstavním cyklem Zlatá éra českého filmového plakátu filmová galanterie Terryho ponožky dlouhodobě připomíná význam českého výtvarného plakátu.

Už devatenácté pokračování cyklu, věnované Kájovi Saudkovi, doprovází vydání 32stránkového katalogu všech jeho návrhů v limitované edici 500 kusů. Organizátoři katalog připravili ve spolupráci s olomouckou Galerií Mona Lisa.

Plakát Káji Saudka k filmu Kameňák

"Sehnat podklady pro publikaci, která vyčerpávajícím způsobem dokumentuje tvorbu Káji Saudka na poli filmových plakátů, nebylo jednoduché," komentoval vydání katalogu kurátor Pavel Rajčan. Publikace podle něj obsahuje mnoho raritních návrhů a je bonbónkem pro početnou obec Saudkových fanoušků. Vedle nerealizovaných variant jde i o cizojazyčné verze - například rumunskou a jugoslávskou verzi plakátu k filmu Kdo chce zabít Jessii.

Druhý z kurátorů výstavy Libor Gronský upozornil, že nejplodnější období Saudkovy plakátové tvorby (stejně jako jeho tvorby komiksové) končí rokem 1971, kdy mu bylo zakázáno veřejně publikovat. "Tento zákaz byl vlastně likvidační," uvedl. I přes pozdější zmírnění zákazu se Saudek volnosti již nedočkal. Konečné verze řady plakátů totiž mnohdy úplně potlačují jeho rukopis, když obsahují tištěné písmo a foto z filmu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.