Colloredo-Mansfeldský palácRozsáhlý barokní dům provozuje Galerie hlavního města Prahy, která do něj přesouvá výstavy současného umění pořádané dosud na Staroměstské radnici. Celý objekt patřící městu čeká léta na rekonstrukci, GHMP ho spravuje tři roky a podle její ředitelky Magdaleny Juříkové by měl být v budoucnu "strategickým bodem existence GHMP". Zatím GHMP v paláci mimo jiné připravuje expozici přibližující stavebně-historický vývoj tohoto sídla, které si v některých částech zachovalo původní barokní dispozici a řadu rokokových interiérových prvků v nedotčené podobě. |
Výstava se jmenuje Křik paviánů a zahrnuje obrazy i plastiky, jimž je společná šedavá barva betonu, který většinou fixuje předměty, jako by šlo o sopečnou lávu, říká autor. Dnes novinářům řekl, že své první betonové obrazy, tedy reálný beton nanášený prostou zednickou technikou na nenašepsovaném, bavlněném malířském plátně, uskutečnil už v roce 1994.
Výklad je na divákovi
Jiří David nechce svá díla moc vysvětlovat, říká spolu s Umbertem Ekem, že 50 procent výstavy je na divákovi, 50 procent je na autorovi. "Současné umění má smysl teprve v okamžiku, kdy věc, na kterou se díváte, si dokážete přetransformovat do své vlastní paměti, a nemusíte ji konfrontovat s mou," uvedl.
K práci s betonem také dodal, že ho lákalo manipulovat s ním jako s hmotou - současné umění je podle něj velmi "dematerializované", proto pro něj práce s materiálem je jakýmsi návratem. Doplnil ale, že podstatná je pro něj myšlenka a sdělení, výběr formy je až druhotný.
Koncepci výstavy připravil autor sám s kurátorem Karlem Srpem, který na ni pracoval ještě v době svého působení v GHMP. Výstava potrvá do 8. září.