Lidovky.cz

Godzilla: přerostlá ještěrka se vrací trestat provinilé lidstvo

USA

  6:00
Před šedesáti lety japonské studio Toho vypustilo do světa obří příšeru Godžiru. Katastrofický hit režiséra Iširóa Hondy se stal kultovní klasikou – a jen společnost Toho v následujících desetiletích vyprodukovala osmadvacet "godžiřích" filmů.

Konečně! Na Godzillu se čeká až do poloviny filmu. foto: Warner Bros.

V těch se titulní monstrum utkávalo s nejrůznějšími příšerami, množilo se, zanikalo a zase se rodilo. Hlavně však bez omrzení předvádělo své parádní kousky: ničení mrakodrapů, boření mostů, požírání aut a strašení prchajících davů zlověstným rykem...

Na Godzillu (jak japonské rodinné stříbro překřtil Západ) má Toho stále ještě copyright – byť řada dalších volných pokračování vznikla v hollywoodské licenci. Postava japonského vědce Serizawy v novém filmu režiséra Garetha Edwardse jasně upozorňuje na to, že jde o "vlastnictví" Země vycházejícího slunce. Postavy Američanů – armádního důstojníka Forda Brodyho a jeho otce Joea – jsou v nové verzi sice hlavní, ale zasmušilým, důstojným strážcem historické paměti země spojené s tragédií Hirošimy a Nagasaki zůstává zmíněný vědátor v podání Kena Watanabeho.

Ken Watanabe jako doktor Ishiro Serizawa.

Godzilla se sice zrodila jako ryzí dítě 50. let, v Edwardsově filmu však najdete i ozvuk nedávné havárie v jaderné elektrárně ve Fukušimě. Aktuální je i odkaz na atmosféru po teroristických útocích z 11. září 2001. Pokud jde ovšem o klasické motivy, nechybějí tu "zlí američtí generálové", jejichž prototypem je postava amerického admirála. Ten problémy nejraději řeší klasicky – s použitímstaré dobré atomové bomby.

Nová Godzilla ovšem není vedlejším produktem jaderných zkoušek, ale vyhynulým pravěkým ještěrem, jehož vylíhnutí z fosilního vejce iniciovalo bezohledné drancování přírodních zdrojů západními investory. Odmávnout film jako naivní ekologickou agitku však nejde.

Godzilla bez naivity

V prvních filmech byla Godžira či Godzilla zlovolným destruktorem, její funkce se však časem měnila. Postupně začala fungovat coby kladná hrdinka, která zachraňovala lidstvo před kdejakým nestvůrným zlořádem. Právě tak je tomu ve filmu (zatímnepříliš renomovaného) režiséra Garetha Edwardse. Za zloduchy je v nové Godzille páreček jejích přirozených nepřátel z dávných časů – obřích potvor mutoů, které se touží rozmnožit a jen tak mimochodem zlikvidovat lidstvo. Titulní hrdinka se naopak vyprofiluje jako hotový svatoušek: není lidožravá ani "autožravá" a působí jako dávný přirozený nepřítel mutoů. Poté, co zafunguje dle očekávání, spořádaně odpluje do oceánských hlubin, aniž by na hladině zčeřila jedinou vlnku.

Film o filmu:

Zatímco kolekce lidských hrdinů se pokouší z diváka vyloudit empatii svými láskyplnými rodinnými vztahy, Godzilla k jejich světu zůstává netečná. Žádné přátelství s malým japonským chlapečkem se tak naštěstí nekoná: zůstává jen konflikt rozhněvané, necitelné, živelně nevyzpytatelné přírody a manipulativní a nanicovaté lidské civilizace, která si zaslouží pořádnou lekci. Tou je finální souboj obřích monster v kulisách San Franciska, který upomíná na loňský letní blockbuster Pacific Rim – Útok na Zemi nebo na sérii Transformers.

Z filmu Godzilla.

Zatímco lidské postavy působí vysloveně banálně, titulní protagonistka si postupně získává divákovy sympatie (přestože je poprvé pořádně k vidění až v polovině dvouhodinového filmu). Vzhledově nostalgicky odkazuje k původní Godzille. Výsledný design je ovšem dílem digitálních trikařů ze společnosti Weta Workshop, kteří trénovali mimo jiné na jiném obřím klasickém monstru – King Kongovi, který ovšem dojímal "člověčí" mimikou.

Godzilla

USA 2014
Režie: Gareth Edwards
Hrají: Aaron Taylor-Johnson, Bryan Cranston, Ken Watanabe
Premiéra: 15. 5.

Na tom, aby přerostlá ještěrka skutečně "žila", má ovšem největší podíl režisér s kameramanem Seamusem McGarveym (Pokání, Hodiny a Anna Karenina, ale také Avengers). Společně vytvořili jistě nejsložitější vizuální koncepci, jaké byla kdy Godzilla podrobena. Některé kompozice upomínají až na jemnou a bohatou obraznost Stevena Spielberga, ovšem bez jeho osobitého autorského doteku.

Právě v přehnané "realističnosti" a vážnosti tkví ovšem největší problém nové Godzilly. Originální zmutovaná ještěrka (a většina jejích následovníků) měla naivní kouzlo oživlé infantilní noční můry. První "opravdová" Godzilla je až příliš z našeho světa – což nejde dost dobře dohromady s původním "dětinským" konceptem (v tom Edwardsův film připomíná třetího Nolanova Batmana).

Existenci této ještěří hrdinky pak korunuje chladná finanční rozvaha: pokud film naplní kasu, vznikne zanedlouho nepochybně pokračování. I Godzilla je totiž obchodovatelná.

Konečně! Na Godzillu se čeká až do poloviny filmu

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.