Lidovky.cz

Lidé se vracejí do kin, ale ne na české filmy. Producent: Chybí taháky

Kultura

  6:00
UHERSKÉ HRADIŠTĚ - Přestože po tragickém roce 2011 počet diváků v českých kinech i nadále roste, zájem o tuzemské filmy klesá. A to dosti výrazně. Zaznělo to aspoň na přednáškách s filmaři v rámci Letní filmové školy. "Jenom šílenec dnes v rozpočtu počítá s položkou příjmu ze vstupenek," popsal serveru Lidovky.cz během své návštěvy Uherského Hradiště filmový producent Tomáš Hoffman (Účastníci zájezdu, Kawasakiho růže, Ženy v pokušení).

Letní filmová škola 2014 má podtitul zapáleni filmem. foto: ČTK

Před třemi lety se nesl odborný doprovodný program v rámci LFŠ v duchu zoufalých nářků majitelů kin. V porovnáních za první čtvrtletí zaznamenala kina tehdy rekordní, a pro mnohé i likvidační 37% propad návštěvnosti. Od té doby počet diváků pomalu roste, letos už podruhé o 13 %, a návštěvnost za první tři měsíce se tak poprvé od roku 2010 přehoupla znovu přes třímilionovou hranici. Jak vidí situaci filmový producent Tomáš Hoffman?

Lidovky.cz: Dalo se předpokládat, že návrat diváků do českých kin pomůže i tuzemské produkci. Jak to, že statistiky naznačují spíše opak?

Producent Tomáš Hoffman

Návštěvnost zase tak dramaticky nestoupá. Spíše jde o to, že o relativně podobnou masu publika se dělí dvojnásobné množství filmů. V kinech je mnohem více filmů, to znamená mnohem více peněz na jejich uvedení. Efektivita procesu se tím snižuje. Když se podíváte na žebříčky, málokterý film se dohrabe přes 200 tisíc. A týdenní žebříček dvaceti nejnavštěvovanějších filmů aktuálně uzavírá snímek s 290 diváky. To je tragické.

Lidovky.cz: Čím si to vysvětlujete?
Co se týče českých filmů, už strašně dlouho se neobjevil nějaký jistý hit. Tím myslím, že by měl úspěch zaručen předem, že by hrál na první dobrou a měl ty parametry, aby dokázal diváky přilákat. Druhá věc je, že kdo by chodil do kina, když každá televize vysílá spoustu seriálů, kde jsou ty největší hvězdy a když si na internetu můžete stáhnout každý film během deseti minut. Tak proč by za to někdo dával 180 korun? To právě musí být ten supertahák.

Lidovky.cz: Jaké parametry musí mít hit, který má úspěch zaručený předem?
Buď to musí být nějaká událost, což byla třeba Báthory nebo Obsluhoval jsem anglického krále. Snímek, který bude mít přesah, bude se o něm mluvit. A pak jsou to komedie. A když se podaří udělat komedii tak, aby nějakým způsobem rezonovala, dotkla se obecných věcí a životních zkušeností, tak na ni lidé přijdou. Navíc komedie má tu dobrou vlastnost, že na ni lidé přijdou třeba i dvakrát nebo třikrát, protože si znovu chtějí tu pozitivní emoci prožít v kině. V takových případech pak logicky celková návštěvnost roste.

Lidovky.cz: Na vaší přednášce v rámci LFŠ jste nastínil vaši vizi, jak se trend ubývajícího zájmu o český film promítne do domácí tvorby. Řekl jste, že předpokládáte úbytek komerčních filmů a větší soustředění energie do tvorby velkých projektů. Proč soudíte, že trh zareaguje právě takto?
Je to logické, protože už jenom opravdu šílenec by pustil do výroby film, který by počítal s nějakou reálnou částkou, jež mají vygenerovat diváci. Dnes je ten rozkmit tak obrovský, že to nelze. Na hodně filmů přijde třeba jen sto tisíc diváků. To pokryje opravdu jen distribuční náklady. Sto tisíc diváků představuje pro tvůrce asi pouze čtyři miliony korun. Právě u těch komerčních filmů, lépe řečeno negrantových, se s příjmy od diváků tradičně počítalo. Teď bude podle mě čím dál menší vůle se do takových záležitostí pouštět.

Lidovky.cz: V souvislosti s tím padlo i jméno Zdeňka Trošky. Jeho filmy se však jeví jako divácky úspěšné a z hlediska rozpočtu zřejmě nebudou patřit k těm nejdražším…
Já jsem ho zmínil ne pejorativně, ale jako určitou část celého toho našeho spektra. Pokud točí filmy pro své publikum, které mu na to chodí, tak ten film splnil svůj účel. Ale je třeba si povšimnout, že loni na Babovřesky přišlo 600 tisíc diváků a letos na dvojku už jen 250 tisíc. I tady je pokles dramatický. Podobné je to u Jirky Vejdělka, jehož filmy jsou zárukou určité diváckovosti. Ani jeho výsledky už nejsou tak fenomenální.

Porovnávání souhrnných čísel za první čtvrtletí roku (zdroj: Unie film. distributorů)
Rok PředstaveníDivákůPředstaveníDivákůTržby
200387 602330893624%1%2%
200481 4733318542-7%0%2%
200579 9982338395-2%-30%-27%
200681 07928984281%24%22%
200787 79234304338%18%25%
200891 02128697784%-16%-15%
200999 10932663209%14%12%
201092 7203493737-7%7%29%
2011102 260221358510%-37%-39%
201297 3792360921-5%7%7%
201397 946265962331%13%28% (hrubé tržby)
2014108 8293 019 73711%13%13% (hrubé tržby)
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.