Lidovky.cz

Zmizelá Davida Finchera: Manželství jako forma zločinu

USA

  6:00
Snímek režiséra Davida Finchera Zmizelá můžeme vnímat jako temný krimithriller nebo jako cynickou komedii o vztazích.

Kdo je oběť a kdo zločinec? Děj snímku Zmizelá se vymaňuje z důvěrně známých schémat. foto: Cinemart

Dvaapadesátiletý David Fincher je autorem, který dal Ripleyové ve třetím Vetřelci (1992) křestní jméno a sex a v Podivuhodném případu Benjamina Buttona (2008) vrátil Brada Pitta do kolébky. Prostřednictvím thrilleru Úkryt (2002) ukázal, že se ocitáme v ohrožení úměrném našemu strachu. V životopisném příběhu zakladatele Facebooku The Social Network (2010) pak jako své klíčové téma představil osamělost a odcizení, které jen zviditelňují moderní "přátelské" formy komunikace, média a technologie.

V Klubu rváčů (1999) zpochybnil identitu "hodného" hlavního hrdiny. V Zodiacovi (2007), v Mužích, kteří nenávidí ženy (2011) a nejnověji ve Zmizelé pak rozvrátil představu klasického kriminálního pátrání vedoucího k obnovení zákonů racionality, práva a pořádku. Věkem zmoudřelý, zklidněný autor neztrácí původnost, celistvost ani mezičlánek v rámci série ani jako adaptátor. Příkladem je i Zmizelá. Autorka ceněné knižní předlohy Gillian Flynnová se podílela i na scénáři filmové verze.

Rosamund Pike ve filmu Zmizelá.

Protagonistou vyprávění je na první pohled slušně situovaný Nick Dunne, který jednoho dne zjistí, že jeho milovaná manželka Amy v den pátého výročí sňatku beze stopy zmizela. Policie odhaluje relativitu pojmu "beze stopy": kuchyň je plná stop po prolité krvi. A Nick není slušně situovaný ani milující. Z deníku zmizelé ženy vyplývá, že Amy měla už delší dobu obavy z jeho agresivity. Krásná, bohatá a milující žena byla ovšem úžasná jen v očích veřejnosti – jako protagonistka série dětských knížek, které napsali její rodiče. A pokud Nick nedokáže, že se stal obětí rafinované psychopatky, zemře.

Základní instinkt pro dnešek

Story o nevinném muži nařčeném z vraždy patří mezi oblíbené hollywoodské příběhy. Fincher s Flynnovou si s ní ovšem pohrávají způsobem, který znejistělého diváka přimrazí k sedadlu. Vyprávění se postupně vymaňuje z důvěrně známých schémat a propadá se do předem nepředvídatelných turbulencí. Metráž 145 minut není uměle nastavovanou kaší, ale rozmyslným tvarem, ve kterém je divák nucen opustit hledisko Nicka, Amy i zástupkyně oficiální spravedlnosti – pečlivé detektivky Boneyové. Rytmus vyprávění i osoba vypravěče se stále rychleji mění. Divák ví díky proměnlivému úhlu pohledu někdy totéž, co hlavní postava, jindy víc a jindy méně.

Zmizelá tak komplexně tematizuje motiv nespolehlivého vypravěče (proč by jím ostatně nemohl být i autor filmu, že). K Nickovi, kterého i v okamžicích největší nouze podporuje jeho sestra dvojče Carrie, se ovšem vyprávění nakonec obloukem vrací. Autoři Zmizelé totiž nevytvořili ostentativně odtažitou konstrukci s postavami figurkami. V tom se nový Fincherův film liší od Hry (1997), jejíž odtažitý hrdina se stal obětí reality show na život a na smrt.

Ben Affleck a Rosamund Pike.

K tomu, aby divák neztratil se Zmizelou citový kontakt, slouží především herecké obsazení. Jindy tradičně toporný Ben Affleck v roli Nicka dokazuje, že dobrý režisér ho dokáže vést k jemnému a inteligentnímu výkonu. Krásná Rosamund Pikeová má pak coby Amy všechny rysy prohnané femme fatale, kterou nebudete jen s chutí nenávidět, ale také s ní musíte nevyhnutelně soucítit.

Víc než mužů je ovšem v příběhu žen, které – stejně jako Amy – prostě jen hrají své společenské role. (Jako největší stvůra se profiluje cynická televizní moderátorka Abbottová v přesném podání Missi Pyleové, která z Nickova případu udělá mediální událost.) "Zmizelá dívka" z originálního názvu by se tedy mohla vztahovat i k tradiční představě ženy jako empatické a křehké bytosti, již mají muži chránit. Mrazivě jízlivý Fincher si tak ve vztahu k ženské emancipaci nezadá s Paulem Verhoevenem a jeho Základním instinktem (1992). Vzdává se však naděje na mírumilovnou koexistenci muže a ženy v rámci rodiny, ze které se vyznal Stanley Kubrick v nedostižných Eyes Wide Shut (1999).

Přinejmenším od Sedmi (1995) se David Fincher opakovaně vrací k tématu partnerského soužití, které je pro něj vším, jen ne vztahem založeným na vzájemné důvěře a společném sdílení. Podobně jako v Benjaminu Buttonovi se i ve Zmizelé partneři neustále tragicky míjejí, aniž by našli "správný čas" pro vzájemné pochopení svých realit.

Zmizelá

USA 2014

Režie: David Fincher

Hrají: Ben Affleck, Rosamund Pikeová, Kim Dickensová, Carrie Coonová, Neil Patrick Harris

Premiéra 2. října

Zmizelá neskrývá ani sociálně kritický tón: zábavychtivá, prostoduchá, ekonomickou krizí deptaná veřejnost totiž hltá unifikovaně šťavnaté lidské příběhy, aniž by ztratila základní ponětí o realitě. Dobrým příkladem je "oběť mužského šovinismu", impulzivní zlodějka Greta, která Amy málem zhatí všechny její plány. Silně zjednodušené a zmanipulované obrazy v médiích se s katastrofálními důsledky obtiskují i do nejintimnějších mezilidských vztahů. Amy byla pro Nicka ochotná hrát roli "úžasné manželky" v naději, že z něj udělá "úžasného manžela". Pomsta za zmarněné naivní naděje je šílená, vzájemná – a podle Davida Finchera nikdy nekončí. Intimní gesto opravdovosti se s uplývajícím časem změní v symbol lži – a manželství se zdá být jednou z nejnebezpečnějších, a přece nepostižitelných forem organizovaného zločinu.

Zmizelá je tak výjimečným, zábavným a hořkým filmem, kterému by se měli vyhnout optimisté. Pokud existují.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.