Lidovky.cz

Hrůzný přízrak Fantomas se změnil, humor ale nikdy nepostrádal

Média

  18:13
PAŘÍŽ/PRAHA - Postava Fantomase - hrůzného přízraku bez tváře, který terorizuje Paříž - nabývala od svého literárního stvoření v roce 1911 různých podob. Od škrabošky či černé kukly až po strašidelnou masku muže s nazelenalou tváří bez vlasů, vousů, obočí a uší.

Jean Marais jako Fantomas foto: wikimedia

Právě takový je v prvním snímku slavné francouzské trilogie režiséra Andrého Hunebella, od jehož premiéry uplyne v úterý rovné půlstoletí.

ČTĚTE TAKÉ:

Jeho komediální sci-fi filmy s názvy Fantomas, Fantomas se zlobí a Fantomas kontra Scotland Yard se hodně odklonily od původního pojetí a měly hvězdné obsazení. Louis de Funés hrál policejního komisaře Juvea, zatímco Jean Marais ztvárnil dvojroli - Fantomase i trochu namyšleného novináře Jérôma Fandora.

Původní Fantomas jako román (1911)

Základní schéma ale zůstalo zachováno - policie zloducha už léta vytrvale hledá a armáda špehů je mu neustále v patách, ale nedaří se jí setkat se s ním. Marně se jej pokoušejí dostat k soudu a pod gilotinu.

Jeho obratnost je totiž tak ohromující, že umí s dokonalou elegancí překazit všechny jejich úklady a vždy jim unikne. Je suverénním pánem pařížského podsvětí.

A nejen to. Protože je Fantomas zároveň geniálním vynálezcem a vědcem, používá ke svým zločinům nejmodernější prostředky vědy a techniky. Tak například elektromagnet pod podlahou přitáhne Juvea i Fandora za cvočky bot, zatímco Fantomas unikne díky svým izolovaným podrážkám.

Fandora chce Fantomas zabít tím, že jej spustí ze skály a mezi lano a slunce dá obří lupu. Své oběti rovněž zabíjí pomocí zhypnotizovaného hroznýše, který je rozdrtí ve svém sevření. Do bot obětí dává žiletky a do rukavic vitriol. Z vydělané kůže mrtvého si vyrobí rukavičky, aby zanechával cizí otisky prstů, popravit nechá za sebe nevinného.

Ve filmu se ale tento velepadouch objevil již dříve. Bylo to v němých filmech o Fantomasovi z let 1913 a 1914. Tehdy vystupoval v černé pláštěnce s maskovanou tváří a dýkou v ruce.

Fenomén Fantomas se zrodil v knihách francouzských novinářů Marcela Allaina a Pierra Souvestra na objednávku nakladatelství Fayard jakožto strašidelná postava francouzské brakové literatury.

Poutací plakát na Fantomase, němý film, zač. 20 století

Allain se Souvestrem napsali celkem dvaatřicet sešitů plných Fantomasových dobrodružství, kdy nemrtvý přízrak plnil flakony s parfémy kyselinou, na zaoceánském parníku vypustil krysy nakažené morem nebo naboural autobusem plným turistů do francouzské banky.

Výsledné braky kouzelně mísily román s tajemstvím s románem společenským a román gotický s krvavým. Odehrávaly se ve zchátralých starých domech i v honosných zámeckých sídlech, ve špinavých a nebezpečných krčmách, v brlozích i v luxusních obchodních domech.

Fantomas se zlobí, rok 1965

Postava ďábla bez tváře inspirovala i tehdejší výtvarné umělce. Malíř René Magritte například v roce 1926 namaloval obraz Ohrožující vrah, na kterém Fantomas zabil svoji oběť a v klidu poslouchá hudbu z gramofonu.

A v českém prostředí se tento démon změnil na ochránce zamilovaných v pohádkovém seriálu Arabela režiséra Václava Vorlíčka z roku 1979.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.