Lidovky.cz

Gunman: Penn kontra Bardem v thrilleru s humanistickým poselstvím

Kultura

  6:00
Režisér Pierre Morel objevil v muži mnoha kvalit Seanu Pennovi akčního hrdinu. Nemuselo to být, ale vydržet se to nakonec dá. Třeba díky Javieru Bardemovi, kterému jeho záporná role sedne o poznání lépe.

Jdou po něm. Sean Penn jako Jim Terrier, muž, který ví příliš mnoho. foto: Bontonfilm

Cenu za celoživotní dílo už americký herec Sean Penn dostal v roce 2003, kdy mu bylo 43 let (na filmovém festivalu v San Sebastiánu), vlastně tedy nemá co ztratit. To ale zřejmě nebyl jediný důvod, proč přijal nabídku hrát v příběhu, jehož varianty kdysi vzrušovaly zejména evropské tvůrce a publikum. Gunman: Muž na odstřel vznikl podle knihy francouzského autora Jeana-Patricka Manchetta, autora předloh krimifilmů s Alainem Delonem, mimo jiné snímku Tři muži na zabití z roku 1980. Ze stejného soudku, i když z jiné tvůrčí dílny je slavný Profesionál (1981) s JeanemPaulem Belmondem. Gunman je pokusem zjistit, zda může velmi podobné schéma fungovat i nyní.

Hrdinou filmu je dokonale vycvičený americký voják Jim Terrier, kterého před lety najala soukromá bezpečnostní firma působící v Africe. V krutou válkou zmítané, nerostným bohatstvím obdařené i prokleté Demokratické republice Kongo plnil Jim úkoly běžné i méně obvyklé. Také se tam zamiloval do španělské (nebo asi spíš katalánské) humanitární pracovnice Annie. Vypadalo to s nimi nadějně, ale přišel rozkaz, který všechno změnil. Jim musel zlikvidovat místního ministra těžebního průmyslu a vzápětí uprchnout ze země. Annie zanechal v náručí svého nadřízeného Felixe (Javier Bardem), Anniina krajana a ctitele. Nikoho nepřekvapí, že právě Felix byl tím, kdo určil, že atentátníkem bude Jim...

Javier Bardem v roli záporáka.

Po čase Jim znovu pracuje ve stejné africké zemi, už ale ne jako žoldák, nýbrž coby opora humanitární organizace, která pro místní buduje studny. Jednoho dne se Jim a jeho spolupracovníci stanou terčem útoku – a není pochyb o tom, že šlo o útok cílený. Jim okamžitě opouští kontinent a přesouvá se do Evropy. Ví, že musí kontaktovat své někdejší parťáky a zjistit, kdo si přeje jeho likvidaci. Opět nepřekvapí, že klíčové bude setkání s Felixem, který se mezitímstal úspěšným byznysmenem, usadil se v Barceloně a s Annie plánují adopci prvního dítěte. Jimův boj o život je o to vyhrocenější, že dalšího nepřítele má ve své vlastní hlavě: životní styl bojovníka mu vynesl nevyléčitelnou poruchu centrální nervové soustavy, která ho čas od času vyřadí z provozu.

Zjevení Seana Penna v tomto akčním projektu je trochu překvapivé, ale má svou logiku – paradoxně především v tom, že Penn patří k tomu druhu herců, kteří jsou zároveň
intelektuály patří k tomu druhu herců, kteří jsou zároveň intelektuály. Činí se i jako příležitostný novinář (přinesl například interview s Raúlem Castrem a Hugem Chávezem) a výrazně se angažuje v humanitárních projektech, ponejvíce na Haiti. Sám Penn teď dokončuje jiný film, v jehož centru je humanitární pomoc spojená s milostným poměrem – odehrává se pro změnu v Libérii a hraje v něm rovněž Javier Bardem.

Snímek Gunman pro Penna nepochybně představoval další příležitost upozornit obecenstvo na světové humanitární krize, na spornou roli Západu v nich a na potřebu neustávat v úsilí o nápravu napáchaného zla. Akční thriller, na jehož scenáristickém doladění se Penn sám podílel, je v konečném vyznění usmiřující humanistickou výzvou. Na rozdíl třeba od zmíněného Profesionála nekončí trpkým konstatováním marnosti boje jedince proti prohnilému systému; v Gunmanovi západní systém (reprezentovaný sympatickým černošským agentem Interpolu) dostává šanci se obrodit a ukázat svou pozitivní sílu.

Špatně vyřezaný svatý

Sean Penn si před natáčením určitě dost zaposiloval, aby dal svému zabijákovi s citlivou duší věrohodné tělo, a jeho herecké kvality mu přece jen nedovolí udělat z postavy úplnou karikaturu. Zejména v romantických pasážích však napravený hříšník Jim Terrier působí jako příslovečný špatně vyřezaný svatý.

Další důkaz svého talentu nicméně podává Javier Bardem, skvostný coby zarostlý mizera v Africe i jako slabošský, úlisný obchodník obklopený luxusem v Katalánsku, stíhaný vinami minulosti i démony přítomnosti. Škoda že tahle postava nenabízí přece jen ještě trochu víc vnitřní logiky. A že Gunman pokračuje i poté, co už se v něm Bardem nevyskytuje.

Poctou oněm filmům, z jejichž úspěchu Gunman vyrůstá, má jistě být automobilový veterán, v němž se Jim Terrier po jistou dobu prohání. Jeho začlenění do příběhu je ovšem právě tak krkolomné jako celá snaha vydávat vyčerpané schéma za stále provozuschopný model.

Gunman: Muž na odstřel

USA, Francie, Španělsko 2015

Režie: Pierre Morel

Hrají: Sean Penn, Javier Bardem, Jasmine Trincová, Idris Elba, Ray Winston

Premiéra 19. 3.

Inovací, která je však spíš k horšímu, je americké přelakování snímku na bedekr po evropských destinacích – i tady jde ale vlastně jen o vzpomínku na minulost. V barcelonské aréně, dějišti klíčové scény, se mohou býčí zápasy odehrávat opravdu už pouze ve filmu. Možná že ten, komu nebude vadit tahle nesrovnalost, dokáže zůstat shovívavý k celému filmu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.