Lidovky.cz

Film Pád legendy ukazuje dopujícího cyklistu Armstronga jako monstrum

Tour de France

  6:00
Ostřílený britský režisér Stephen Frears přináší srozumitelnou studii vzestupu a pádu slavného amerického cyklisty Lance Armstronga. Je to poměrně nevábný pohled.

Z outsidera jedničkou. Jen silná vůle k tomu Lanci Armstrongovi (Ben Foster) nestačila. foto: Reprofoto

Před třemi lety došla americká antidopingová agentura k závěru, že držitel sedmi zlatých trofejí z Tour de France Lance Armstrong nejenže po léta užíval nepovolené prostředky zvyšující výkonnost, ale sám stál v čele „nejpropracovanějšího, nejprofesionalizovanějšího a nejúspěšnějšího dopingového programu, jaký kdy sport viděl“.

O Armstrongovo odhalení se významně přičinil reportér britských The Sunday Times David Walsh, který svá podezření zveřejnil ještě v době, kdy byl Armstrong nedotknutelnou hvězdou se svatozáří vítěze nad rakovinou, vlévajícího naději dalším obětem zákeřné choroby. Následné soudní spory The Sunday Times prohrály, což je stálo statisíce liber. Jednou ze satisfakcí pro list i reportéra je tento film, kde je Walsh autorem předlohy, hlavním kladným hrdinou a ještě jej hraje pohodář ze seriálu The IT CrowdChris O’Dowd. Odměny se dočkal také Bob Hamman (Dustin Hoffman), karetní přeborník a prezident společnosti SCA Promotions, která Armstrongovi vyplácela milionové prémie za jeho sportovní úspěchy. Byl jedním z hlavních zdrojů, které Walshe podpořily v jeho podezření.

To Armstronga „za trest“ ztvárnil o poznání menší sympaťák (jinak ovšem výborný herec) Ben Foster. A to si to ve filmu Lance Armstrong na vrcholu úspěšné kariéry maluje, že jej jednou bude hrát Matt Damon...

Kniha Davida Walshe a vyšetřovací zpráva dopingové agentury jsou hlavními oporami děje snímku, kterému toho k odhalení už příliš nezbývá. Navíc se zjevně musí dost striktně držet prokázaných skutečností – i proto se asi ve filmu téměř neobjeví Armstrongův rodinný život. Přínos snímku tedy spočívá především ve věrohodném (a nenapadnutelném) dokreslení portrétu člověka, o kterém obsáhlý vyšetřovací spis pojednává.

Scénář napsal dvorní scenárista Dannyho Boylea John Hodge (*1964). S čtyřiasedmdesátiletým Stephenem Frearsem se dokázal sejít ve schopnosti odevzdat poctivé řemeslo se zřetelnou výpovědí.

Všude samá rakovina

Snímek sleduje Armstrongovu proměnu z ambiciózního mladíčka, kterému experti předpovídají pouze průměrnou sportovní budoucnost, v šampiona, který se může všem takovým prognózám zpětně vysmát. Až potud je to přívětivě podaný příběh hrdiny, kterému je docela snadné fandit: s mimořádným odhodláním se postavil osudu, zvítězil nad svým „handicapem“ – tedy tělem, které mu příroda nadělila a které prostě nebylo tělem potenciálního vítěze Tour. Téměř z ničeho vybudoval s partou přátel tým snů. Život dodal do Armstrongova osudu onu zápletku, jež z něj učinila ještě větší celebritu – vítězství nad rakovinou, která ohrožovala jeho život a samozřejmě i rozbíhající se kariéru. I tady se jako zásadní projevuje Lanceova enormní touha uspět; nevzdává to, i když po nemoci neudýchá v kopci cyklistický „souboj“ s malou holkou.

Ben Foster jako Lance Armstrong.
Z filmu Pád legendy.

To, čím je Armstrongův osud i Frearsův film zajímavý, je ohledávání hranic, kde končí zdravá vůle po úspěchu a uznání a začíná patologická snaha posvěcovat bohulibým účelem zhoubné prostředky. Zpočátku se Armstrong pohybuje v mlhavé zóně, kde za pomoci italského lékaře Michela Ferrariho „jen“ pomáhá svému tělu dosáhnout toho, co mají jiní dáno od přírody, možná se při tom ještě i vejde do tehdejších sportovních regulí.

Časem je však čím dál zřetelnější závodníkův vědomý odklon od fair play. Boj s rakovinou jej zocelil, ale zároveň přispěl k tomu, že cokoliv, co stojí v cestě jeho úspěchu, považuje za rakovinu: svazující pravidla, která je nutno obejít, novináře, který pojal podezření, soupeře v pelotonu, kterým se nelíbí tiché spolčení všech, kteří o Lanceově „programu“ vědí, ale drží basu a mlčí. Armstrong se stává mocným a obávaným mužem, který ovládá nejen svůj rafinovaně dopovaný tým, ale prakticky celou špičku cyklistického sportu. „Everybody knows,“ slova písně Leonarda Cohena, podkreslující závěrečné titulky, vyjadřují to, co je na zobrazené kauze nejobludnější.

Pád legendy

VB, Francie 2015

Režie: Stephen Frears

Hrají: Lee Pace, Elaine Cassidy, Ben Foster, Chris O'Dowd, Dustin Hoffman

Premiéra 15. 10.

Poslední fází Armstrongovy metamorfózy je monstrum, které ani tváří v tvář důkazům neuznává svou prohru, je tak opilé pocitem vlastní neporazitelnosti a moci, že už přestalo vnímat realitu. Teprve se zpožděním přichází vystřízlivění – těžko ale říct, zda skutečné vědomí viny.

Frears natočil poučný, solidně zpracovaný, ale také poněkud schematický příběh. Přece jen je to především dramatizace vyšetřovacího spisu: lze jej barvitě ilustrovat, ale ani to nezažene pachuť jistého „fízlovství“. Veřejný lynč Lance Armstronga je možná zasloužený, ale úplně dobře se na něj nedívá.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.