Lidovky.cz

Kameraman Jiří Macháně získal cenu za celoživotní dílo. Oceněn byl i tvůrce filmu Schmitke

Kultura

  19:50
PRAHA - Kameraman Jiří Macháně převzal dnes večer v Praze cenu za celoživotní dílo, kterou mu udělila Asociace českých kameramanů. Celkem natočil 49 celovečerních filmů, spolupracoval například s Jurajem Herzem, Františkem Vláčilem, Karlem Kachyňou, Františkem Filipem, Janem Němcem či Janem Schmidtem. V oblasti filmu byl vyznamenán kameraman Cristian Pirjol za obrazové ztvárnění mysteriózní detektivky Schmitke. Tento česko-německý koprodukční snímek, jímž v celovečerní tvorbě debutoval režisér Štěpán Altrichter, pak hosté v kině Lucerna zhlédli.

Smuteční slavnost (1969). Režie Zdeněk Sirový, kamera:Jiří Macháně foto: Reprofoto

Výroční ceny za vynikající kameramanské dílo v oblasti televizní tvorby získal za snímek Americké dopisy režiséra Jaroslava Brabce kameraman Tomáš Sysel.

Na návrh pedagogického sboru Katedry kamery pražské FAMU udělila asociace Uznání Jaroslava Kučery Janě Hojdové za film Sen. Je určeno posluchačům FAMU za mimořádný počin v oblasti obrazové koncepce filmu.

Nový držitel ceny za celoživotní dílo Jiří Macháně se narodil v roce 1940 a o čtyřiadvacet let později absolvoval studium kameramanské profese. Zprvu působil v Československém armádním filmu a jako druhý kameraman se podílel na ponuré vizi Jana Schmidta Konec srpna v hotelu Ozon a na Kachyňově deziluzivní fresce Ať žije republika. Samostatnou kameramanskou práci zahájil Schmidtovým snímkem Kolonie Lanfieri natáčeným v Rusku v době srpnové invaze sovětských vojsk do Československa. Jeho Smuteční slavnost režiséra Zdeňka Sirového podávající pravdivý obraz vesnice v období 50. a 60. let skončila v trezoru, byla uvedena až v roce 1990.

Kameraman Jiří Macháně převzal 24. února v pražském kině Lucerna cenu za celoživotní dílo, kterou mu na návrh svého prezidia udělila Asociace českých kameramanů.

Macháněho kamera se uplatnila v lyrických námětech (Stín kapradiny, Den pro mou lásku), v pohádkách (Panna a netvor, Deváté srdce), v akčních a válečných zakázkách (Claim na Hlubokém potoku, Svítalo celou noc) či v televizní tvorbě (Největší z pierotů, Náhrdelník). Cenu za nejlepší kameru získal v Jihoafrické republice za horor T. M. A., jako profesor se věnoval i pedagogické práci na katedře kamery FAMU.

Podle prezidenta asociace Marka Jíchy je ocenění za celoživotní kameramanskou tvorbu logickým uznáním a oceněním jeho rozsáhlé filmografie.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.