Lidovky.cz

Češi v Cannes: na festival míří myslivecký animák a dvě celovečerní koprodukce

Kultura

  12:11
PRAHA/CANNES - Na festivalu v Cannes budou soutěžit i filmy s českou účastí. Koprodukční film režiséra Oliviera Assayase Personal Shopper s herečkou Kristen Stewart může vyhrát Zlatou palmu, film The Dancer režisérky Stéphanie Di Giusto bude uveden v sekci Un Certain Regard. Ryze český je pak animovaný snímek Happy End, který byl vybrán do programu Quinzaine des Réalisateurs. Českou stopu nese rovněž animovaný film Superbia, uváděný v sekci Semaine de la Critique.

Jan Saska: Happy End foto: Reprofoto

Krátkometrážní film Happy End je podle autora černá komedie o smrti se šťastným koncem. Objeví se v ní myslivci, traktorista a řidič favoritu, kteří jsou zapojeni do náhodně zřetězeného sledu událostí, v nichž hraje roli krev i alkohol...

Režisérem snímku je Jan Saska(*1987), absolvent animace na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, který nyní pokračuje ve studiu na pražské FAMU. Saskův předchozí film Přepadení získal ocenění na festivalech v Lisabonu a v ruském Gelendžiku. Happy End, jeho bakalářský film, byl letos nominován na Českého lva – cenu Magnesia za nejlepší studentský film. Snímek vznikl v produkci Kamily Dohnalové, která stojí za dalším úspěšným filmem Furiant režiséra Ondřeje Hudečka.

Jan Saska: Happy End
Jan Saska: Happy End

Z filmu Jana Sasky Happy End

Quinzaine des Réalisateurs (anglicky Directors’ Fortnight) je paralelní sekce, která se koná v Cannes nezávisle na oficiálním festivalu. Byla založena v roce 1969 pod vlivem událostí května 1968 a jejím pořadatelem je Société des réalisateurs de films (Profesní spolek francouzských režisérů).

V maďarsko-česko-slovenské koprodukci byl natočený krátkometrážní snímek režisérky Lucy Tóth Superbia, který byl vybrán jako jediný animovaný film do prestižní mezinárodní soutěže Semaine de la Critique. Přináší příběh domorodých obyvatel surrealistické země Superbia, rozdělené mýtickou řekou na mužskou a ženskou část, kteří jsou postaveni do zcela nové situace, když se poprvé objeví první smíšený pár.

Film Superbia byl v loňském roce prezentován na mezinárodním fóru Visegrád animation forum v rámci mezinárodního festivalu animovaných filmů Anifilm v Třeboni. Vznikl jako koprodukce společností Fakt Visual Lab, MAUR film (ČR) a Artichoke a byl podpořen i ze strany českého Státního fondu kinematografie.

Na festival míří i dva celovečerní filmy s českou minoritní koprodukční účastí. Do hlavní soutěže byl vybrán film francouzského režiséra Oliviera Assayase Personal Shopper. Hlavní roli v duchařském příběhu z podsvětí módního světa Paříže hraje herečka Kristen Stewart, kterou proslavila série Twilight. S režisérem Assayasem už spolupracovala na filmu Sils Maria, kde si zahrála po boku francouzské hvězdy Juliette Binoche. Stewart hraje také ve filmu, který bude letošní festival zahajovat - Café Society režiséra Woodyho Allena.

Kristen Stewart ve filmu Oliviera Assayase Personal Shopper,

Druhým koprodukčním snímkem je film The Dancer režisérky Stéphanie Di Giusto, který vypráví o slavné pařížské tanečnici Loïe Fuller. Ten bude soutěžit v prestižní sekci Un Certain Regard.

„Českým minoritním koproducentem obou filmů je produkční společnost Sirena Film, jejíž producent Artemio Benki nedávno spolupracoval i na dalším mezinárodně úspěšném francouzském filmu – Marguerite,“ uvedla Denisa Štrbová z Českého filmového centra. Oba filmy v oficiálním programu MFF Cannes byly podpořeny Státním fondem kinematografie, jak v rámci podpory minoritních koprodukcí, tak filmovými pobídkami.

V Cannes bude promítnut také film Ikarie XB 1, který byl jako první zástupce české kinematografie vybrán do sekce Classics. V rámci programu Cannes Classics se promítají filmové hity uplynulých dekád. Ikarie se tak objeví po boku takových děl jako je Solaris Andreje Tarkovskeho, Valmont Miloše Formana nebo Mužský rod ženský rod Jean-Luc Godarda.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.