Lidovky.cz

Posedlost Na zábradlí: Lehce bezobsažné cvičení stylu

Kultura

  6:00
PRAHA - Málokdy se vidí skvělé herecké výkony a jedinečná souhra ansámblu zaobalené do tematické banality tak, jak to předvádí Posedlost, poslední premiéra Divadla Na zábradlí.

Osm šílenců. Zleva Leoš Noha, Johana Matoušková, Miloslav König, Jana Plodková, Dita Kaplanová, Jiří Vyorálek, Anežka Kubátová a Stanislav Majer. foto: KIVA

Divák Posedlosti má takřka schizofrenní pocity – na jedné straně zažívá déj`a vu a nemůže přehlédnout, že se tu z již známého ka dlu bu odlévá zase jen další verze. Je sice vycizelovaná k dokonalosti, ale nic překvapivého nezjevuje. Ovšem zároveň se královsky baví nad hereckou vynalézavostí, tvárností, citem pro detail. A po celé představení řeší, jestli tahle herecká bravura dokáže přebít banalitu předváděného sdělení.

Texty odsunuté na vedlejší kolej

Možná by se dramaturgie divadla mohla zamyslet i nad svou posedlostí jedním druhem autorského divadla, protože i ono má své limity a protože způsob, jakým vzniká, se nedá donekonečna inovovat. Od inscenace Korespondence Voskovce a Wericha, která byla skutečným zjevením, se totiž metoda volného asociování a herecké improvizace o moc dál neposunula, ba naopak se zdá, že již dosáhla určitého zenitu. Kromě toho Korespondence se mohla opřít o zajímavý text a obrazivě jej zpracovat. V posledních kusech tvůrčího týmu Mikulášek–Viceníková evidentně slova ubývá (např. Anamnéza, Hamleti), texty jsou odsunuty na vedlejší kolej a fungují více jako významové spojnice, dovysvětlovací aparát. Více se dbá na mimické a pohybové ztvárnění, na stylizaci do šklebivých výjevů a obrazů. Stvořit za pomoci těchto metod sevřenější a průrazné téma není úplně jednoduché.

Posedlost: dvoupodlažní scénu navrhl scénograf Marek Cpin.

Posedlost samozřejmě své téma má, ale nelze se ubránit dojmu, že je vcelku jedno, o co jde, že to celé bylo smontováno hlavně proto, aby byl dán průchod herecké kreativitě. Hraje se o bizarních zátočinách lidských vztahů, převážně partnerských, a je pravda, že tyto nepříliš objevné motivy herci svou energií zajímavě přetvářejí. Dokážou předložit intenzivní pocit životní marnosti, předvést groteskní usilování o společně naplněný život, které pokaždé končí vražednou samotou a beznadějí.

Inscenace se skládá z volně propojených etud, v nichž páry předvádějí svou neschopnost domluvit se, rozdílné názory na podobu svého vztahu, traumata, mindráky, obsese, bolesti. Je to smutný, bezútěšný svět, kde nebliká jediné světélko naděje – tento motiv se vine celou inscenací, ale pro Mikuláškovy režie je také už téměř obsedantní a místy až protivný. Prostě opět svět a život jako katastrofa a forma určitého šílenství. Tomu odpovídá i výtvarné řešení Marka Cpina, průřez domem s propadlým stropem, takže z přízemí do dalších dvou pater je vidět, jak zbývá vždy jen kousek životního prostoru. Je to výmluvná a nápaditá scénografie, ale i ta se vlastně opakuje, je to zase jen varianta Cpinových „domečků“, „pelíšků“ a „kójí“, do kterých jsou smutní hrdinové navždy zapasováni. Cpin také nepřestává být umanutý retrostylem a ne opouští ho ani zde – křesílka, gramorádio, židle, lampy a dílem i kostýmy jsou variací na sedmdesátá léta.

Opět výborná Jana Plodková

Styl etud se částečně střídá v závislosti na tom, jak herci jednotlivá traumata, krajnosti a partnerské peklo zpracovávají. Některé situace utkví v paměti více, jiné méně. Všichni aktéři působí pološíleným dojmem, vlasy jim trčí, nezřídka mají buď extatické, nebo netečné výrazy. Úvodem apatický mladík (Miloslav König) popochází po bytě a zírá na televizi, v níž opakovaně padá ledovec do moře. Po zazvonění odebírá vzkazy ze záznamníku, z nichž vyplývá, že zmeškal schůzku, svatbu, narození dítěte a nakonec i svůj pohřeb. Jana Plodková, která našla na Zábradlí vlastní polohu smutného klaunství, je výrazově a pohybově výborná, třeba když její očekávající a divoce tlukoucí srdce rozvibruje celé tělo a pak se zase vrátí do klidu. Později se v bílých svatebních šatech společně s Königem potácejí v hnízdečku lásky, které se stalo společnou klecí. Dita Kaplanová a Leoš Noha předvedou dvě manželské anekdoty, které by hladce sedly do televizní estrády – jedna s kyticí, kterou manžel přináší jen tak, ale je zavalen lamentováním, co provedl, a v druhé pak tentýž předstírá smrt jako výborný fór, což vede k hrůznému konci. Oba herci ale dokážou z této situace eliminovat banalitu a ze situace vydobýt její absurditu.

Posedlost: Stanislav Majer a Jana Plodková.

Anežka Kubátová zaujme jako dívka manipulující a vydírající svého milého až za hranici normality, s chladnou rozvahou se i zmrzačí. Johana Matoušková doslova leze po zdi, aby pohnula s nezájmem vytřeštěně zírající Jiřího Vyorálka, ale její erotické prostocviky s ním nehnou. Pak tu jsou solitérní výkřiky – Stanislav Majer, který si vytyčuje dny, kdy se na něj smí mluvit, anebo Miloslav König, zhlížející se v zrcadle natolik, že jej toto pohltí.

Posedlost

Režie: Jan Mikulášek

Dramaturgie: Dora Viceníková

Výprava: Marek Cpin

Divadlo Na zábradlí, premiéra 30 .4., psáno z reprízy 3. 5.

Posedlost má ovšem neúnosnou metráž, pro takto koncipovaný sled etud je devadesát minut přespříliš. Především ale tato koláž z různých lidských nedorozumění a obsesí zůstává jen cvičením již ověřeného stylu. Na Zábradlí by mohli zvážit, zda již nenastala chvíle posunout se o kus dál. Vzhledem k věku a již předvedenému uměleckému potenciálu zdejších tvůrců je na takové recyklace ještě brzo.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.