RECENZE: Tim Roth exceluje v citlivém snímku Chronic

6:24
Herec Tim Roth je oporou snímku Chronic, který na loňském festivalu v Cannes získal cenu za scénář. Napsal a natočil jej talentovaný mexický režisér Michel Franco.

Je to osobní? Kontakt ošetřovatele Davida (Tim Roth) s ochrnutým pacientem se příbuzným zdá za hranicí přípustného. foto: FILM EUROPE

David pracuje jako paliativní ošetřovatel: je to práce náročná jak fyzicky, tak psychicky, ale on jako by pro ni byl přímo stvořený. Jeho úkolem je pečovat o pacienty, kteří už většinou nemají šanci na dlouhý život. Jejich potíže často přinášejí situace, které by mohly být pokořující, David jim však dokáže zachovat maximum důstojnosti. Ničemu se nediví, nic si neoškliví, pro každého má pochopení. A právě v tom je trochu potíž: David se se svými svěřenci sžívá tak intimně, až to příbuzní jednoho z nich „nerozdýchají“ a podají na něj (neopodstatněnou) žalobu pro sexuální zneužívání.

Ani žaloba a vyhazov ovšem Davida nepřipraví o touhu pokračovat v tom, co mu zjevně dává smysl života. Najde si hůře placené místo s totožnou pracovní náplní ve městě, odkud se před časem ze závažných rodinných důvodů odstěhoval. Musí se vyrovnat s bolestnou minulostí, která zůstává divákům dlouho skryta. Setkání s dospělou dcerou i s bývalou manželkou některé rány hojí a jiné znovu otevírá; v těchto souvislostech je teprve David jako člověk pochopitelný. Jeho absolutní oddání se pacientům má své důvody a také své důsledky. Navazování intenzivních vztahů s lidmi, s nimiž se bude nutné brzy loučit, je pro Davida nejspíš něco jako droga, která tiší jeho vlastní vzpomínky. A zároveň jej samozřejmě vyčerpává.

Ten nejbližší člověk

Davida a jeho vztah ke klientům máme příležitost pozorovat ve třech dílčích příbězích: nejprve sledujeme jeho dojemně ohleduplnou interakci s čtyřicetiletou Sarah umírající na AIDS. Jejich vztah je zjevně naplněn absolutní důvěrou, a když Sarah zemře, je to pro Davida hluboký citový zásah – zároveň však musí být připraven vstoupit do dalšího vztahu. A ačkoliv je John, po mrtvici ochrnulý architekt se slabostí pro porno, docela jiný případ, i s ním se David dokáže ztotožnit a vyhovět jeho potřebám: až tak, že to vede k již zmíněnému vyhazovu.

Třetí pacientkou je zprvu nedůvěřivá starší dáma Martha. I pro ni se ale nakonec David stává tím nejbližším člověkem na světě. Proto jej také požádá, aby jí pomohl zemřít...

Vynikající, civilní herecký výkon podává ve filmu nejen Tim Roth, jehož nasazení je vskutku obdivuhodné. Skvělí a až bolestně uvěřitelní jsou také všichni tři pacienti: Rachel Pickupová jako ještě mladá, ale vleklou nemocí zničená Sarah, Michael Cristofer jako zčistajasna nemohoucí chlap John i Robin Bartlettová jako smutně a neodvratně se měnící Martha.

Postupné rozkrývání Davidovy tajemné motivace k obětavému ošetřovatelství pomáhá scenáristicky stmelit film, jehož hlavní síla ale spočívá v něčem jiném, než je odhalení Davidova tajemství. Je to citlivé a intenzivní zachycení situací, v nichž se lidské bytosti ocitají před koncem svých cest. A neokázalý hold těm, kdo jsou odhodlaní jim pomáhat. I když přitom mohou být pro mnohé nepochopitelní.

Chronic

Mexiko, Francie 2015

Scénář a režie: Michel Franco