Lidovky.cz

New York má novou Rusalku. Měla premiéru v Metropolitní opeře

Kultura

  22:23
NEW YORK/PRAHA - Dvořákova Rusalka v ­nastudování americké režisérky Mary Zimmermanové měla večer premiéru v­ Metropolitní opeře v New Yorku. Teprve druhé nastudování opery v historii této scény doprovází výstava v Českém národním domě, kde je mimo jiné k vidění původní partitura díla.

Rusalka v New Yorku. 2017. foto: Dagmar Heřtová

Výstava v Českém centru, která potrvá do 23. února, budí velkou pozornost. Láká především autentický notový záznam Rusalky, který zapůjčilo Národního muzeum a podle jejího ředitele Michala Lukeše jej vystavuje zcela výjimečně a v zahraničí jej prezentuje vůbec poprvé. Kompletní partituru si zájemci mohou prolistovat v­ elektronické podobě na tabletu.

K vidění jsou i další archiválie – například Dvořákův americký skicář, scénické návrhy a kostýmy Renée Flemingové, která zpívala titulní roli opery v její druhé inscenaci ­ v metropolitní opeře (MET).

Rusalka Antonína Dvořáka se vrací na otáčivé hlediště Českého Krumlova.
Renée Fleming jako Rusalka.

Výstavu zahájil český ministr kultury Daniel Herman, který je v­ USA na pětidenní pracovní návštěvě. Vedle něj premiéru navštívili i další hosté z Česka – ředitel Národního divadla Jan Burian, šéfka opery ND Sylvia Hroncová, představitelka první Rusalky v MET Gabriela Beňačková a ­Magda Vášáryová, která roli ztvárnila ve filmové verzi z roku 1977. Nechyběla ani americká sopranistka Renée Flemingová, jejíž kostýmy jsou rovněž vystavené.

Národní divadlo také zapůjčilo různé dokumenty – scénické návrhy z řady nastudování první scény a také studie kostýmů z první české inscenace opery z roku 1901. Po otevření výstavy se konal naučný koncert, v němž zazněly známé árie z opery a doprovodila jej i přednáška předního amerického znalce Dvořákovy tvorby Michaela Beckermanna. Podle Jana Buriana byl o akci velký zájem. „Bylo úplně plno a na koncertu vystoupil i náš mladý lyrický tenor Petr Nekoranec, který nedávno zvítězil ve významné pěvecké soutěži v Barceloně.“

Dočkají se i čeští diváci

V Českém centru se úspěšně promítalo i filmové zpracování Rusalky režiséra Petra Weigla z ­roku 1977, kde postavu mořské víly vytvořila Magda Vášáryová a Prince Milan Kňažko.

Dvořákova Rusalka zazpívá v New Yorku v novém nastudování

Nová inscenace Mary Zimmermanové a britského dirigenta Marka Eldera, v níž Rusalku ztvárnila lotyšská sopranistka Kristine Opolaisová, střídá předchozí nastudování rakouského režiséra Otto Schenka. To vzniklo v roce 1993 jako první nastudování v MET a­pak se zde opakovaně po několika pauzách a s různými změnami v obsazení i za dirigentským pultem hrálo do roku 2014.

První Rusalkou v MET byla Gabriela Beňačková, tu pak střídala Renée Flemingová, v roce 2004 se v roli Cizí kněžny objevila i Eva Urbanová, o pět let později operu dirigoval Jiří Bělohlávek. Kritika inscenaci příliš nechválila, podle New York Times bylo Schenkovo pojetí vyprázdněné, pohádkový realismus prostinký a ­inscenace celkově esteticky zastaralá. Nicméně Gabriela Beňačková v roli excelovala a je stále v ­newyorské české komunitě velmi populární.

Režisérka nové inscenace Mary­ Zimmermanová se v rozhovoru pro New York Times dala slyšet, že ji nejvíc zajímá dramatický příběh hlavní hrdinky, na ten především klade důraz. Její pojetí prý evokuje romantismus a ­kulisy klasického divadla, kostýmy pak připomínají francouzský styl sedmnáctého století i viktoriánskou éru.

V první reakcích z generálních zkoušek ale žádné zvláštní nadšení nepanuje. Údajně jde opět o tradiční pohádkové pojetí. Novou inscenaci díky projektu operních přenosů do kin uvidí i čeští diváci – přenos v kinech se uskuteční 25. února.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.