Lidovky.cz

‚Posedlost tvořivostí‘ výstava se ptá, je krok před realizací zábavnější?

Kultura

  6:01
PRAHA - Když se Jana Kalinová na konci 90. let objevila jako nová tvář v časopisu Umělec, byla ještě studentkou brněnské fakulty výtvarných umění. Dnes je zralou ženou i matkou a na umělecké scéně se objevuje jen sporadicky. Stále pracuje tak trochu v utajení. V roce 2004 se dostala do finále Ceny Jindřicha Chalupeckého, vedla šest let galerii Eskort v Brně, stihla se přestěhovat do Prahy, kde si na pár let otevřela privátní galerii Paralell. Do rodinného rozpočtu přispívá výrobou designových šperků.

Posedlost tvořivostí. Jana Kalinová (vlevo) na vernisáži své výstavy. foto: MG

Základem jejích aktivit je posedlost tvořivostí – takovou každodenní obsedantní kreativitou, která je z podobného základu jako ta Františka Skály nebo Jiřího Kovandy. Její současná výstava Denní tik v Moravské galerii v Brně vypovídá právě o tvůrčím přetlaku, který se zhmotňuje v umělecké marginálie. Nemá ambice realizovat nesmrtelná díla a pomníky. Spíš komentuje nenápadné momenty současného světa a konfrontuje pragmatický konzumní život s uměleckou činností.

Výstava Mariana Pally představuje dobře malující slepice

Takové srovnání v českém prostředí přináší pouze komické příběhy. Umělkyně například nabízí za diváky poskytnutý pozemek svůj obraz stejné hodnoty tak jako se u pozemku prokazatelně pohybuje tržní cena za metr čtvereční, tak se cena díla dá ověřit z aukčních výsledků. Přesto podle zkušenosti autorky nepřipadá lidem srovnání levného pozemku s jedním plátnem adekvátní.

Instalace se skládá z mnoha různorodých denních záznamů, nápadů a cvičení, jako by se bez ladu a skladu vršily desítky poznámek. Tento deník nápadů je záměrně nedotažený, je víceméně nepřenosný a podléhá zkáze jako například průběžně rostoucí a schnoucí trávník, špízy z rohlíku a chleba, rohlíkové sochy nebo molekulární modely z golfových míčků. Kříž nejistého křesťana se proměnil ve větrník a sluneční hodiny nakreslené tužkou na zeď ukazují čas podle zavěšené žárovky.

Jana Kalinová se důsledně zabývá filozofií přítomnosti, hloubkou a mělkostí střídajících se emocí při hledání živé vody pro každodenní umrtvující život. Zásadně neodkazuje k dějinám umění – jako by minulost byla vězeňskou koulí povrchního života, tak i její poznámky reflektují žitou současnost, v níž i důležitá informace má jepičí, nebo spíš tweetový život. Zároveň ale Kalinová nerezignuje na závažnost i těch nejnepatrnějších a dočasných sdělení.

Proces je zábavnější než výsledek – tak to u umění bývá. Kalinová netrpí nedostatkem nápadů, ale jak sama přiznává, na realizaci nemá ani peníze, ani schopnosti. Když se v roce 2008 účastnila Bienále mladých Zvon v Galerii hlavního města Prahy, chtěla vyrobit umělý mrak nad Staroměstským náměstím, ale nedopadlo to podle představ. O tři roky později v galerii Futura oznámila konec výstavních aktivit, protože se zabývá věcmi, které umělecký provoz zpochybňují. Když se v tom výtvarník naučí chodit, stane se z umění vydělávání peněz a to už ji nebaví.

I talentovaní umělci mají často problém s obsahem umělecké produkce. Jana Kalinová ví co, ale ve stávajících podmínkách autopilotního provozu neví jak. Výstava podává důkaz a zároveň se ptá: není tento krok nápadů před realizací mnohem zábavnější a téměř ne omezený na rozdíl od kroku následujícího?

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.