Lidovky.cz

Kamasi Washington se svým klanem přiváží na Respect jazz 21. století

Kultura

  6:00
Praha - Moderní jazz 21. století není jen bezuzdné sólování pánů v oblecích. Dostal víc barev a jeho klasické postuláty bývají infiltrovány aktuálními směry tzv. černé hudby. Jednou z jeho největších osobností je saxofonista Kamasi Washington, který ve středu vůbec poprvé zahraje v Česku.

Kamasi Washington foto: Rachot

V letos obzvláště silné nabídce jazzových festivalů, samostatných koncertů i komorních klubových akcí je vystoupení Kamasiho Washingtona v pražském Divadle Archa zcela mimořádnou událostí. Protože jazzových legend a zavedených hvězd k nám jezdí (naštěstí) relativně hodně. Ale osobností, jež se právě objevily na vrcholu zájmu světového publika a do značné míry je právě na nich, kterým směrem se bude žánr, který představují, v dalších letech ubírat, zase tolik naživo neslýcháme.

Washingtonův koncert je součástí, přesněji řečeno jakýmsi předkrmem největší domácí přehlídky world music Respect, jejíž hlavní část se uskuteční 16. a 17. června pod širým nebem na pražském Výstavišti. Není to náhoda. Přestože Washington primárně spadá do jazzového „šuplíku“, jeho hudba je natolik eklektická, že na ni přídomek world music pasuje neméně.

Ostatně, sám protagonista je absolventem studií etnomuzikologie. „Škola mi otevřela mysl a ukázala mi různé možnosti, jak můžeme hudbu hrát a jak o ní můžeme přemýšlet. Studium mi dalo svobodu při mé vlastní tvorbě,“ řekl Washington v rozhovoru pro aktuální vydání českého kultuního magazínu UNI.

Nyní sedmatřicetiletý rodák z Los Angeles už během zmíněného studia hrál s klasiky moderního jazzu, jako je kytarista Kenny Burrell, bubeník Billy Higgins nebo saxofonista Wayne Shorter.

Postupem času ale svůj záběr rozšířil a začal spolupracovat s osobnostmi mimo striktní jazzovou komunitu, například se zpěvačkou a raperkou Lauryn Hillovou, baskytaristou Thundercatem nebo s producentem Flying Lotusem.

Zatím asi nejvýznamnějším počinem Kamasiho Washingtona coby sidemana je hráčská a aranžérská účast na mimořádně kvalitním a neméně úspěšném album rapera Kendricka Lamara To Pimp a Butterfly (2015).

Téhož roku Kamasi Washington vydal coby leader a skladatel svůj dosavadní opus magnum, trojalbum(!) The Epic, žánrově i obsahově skutečně v pravém slova smyslu rozmáchlé dílo. Šlo sice už o čtvrtý titul jeho sólové diskografie, ale právě díky němu se stal vyhledávanou hvězdou, která oslovuje zdaleka nejen jazzové publikum.

Koncertoval na největších dvětových festivalech jako je Glastonbury, Coachella nebo barcelonská Primavera. „Washingtonova kapela působí jako jakýsi klan s vnitřními zákony a jasnou strukturou, ve které každý na nejvyšší úrovni zastává jasně daný úkol, o němž nediskutuje,“ napsaly Lidovky.cz o jeho vystoupení na posledně jmenovaném festivalu. Čtěte zde.

Na červen letošního roku chystá Washington nové album Heaven And Earth. Ještě předtím se ale premiérově představí v pražské Arše.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.