Lidovky.cz

Běda ženám, které vládnou mužům. Cesta skotské královny Marie na popravčí špalek

Kultura

  6:00
SKOTSKO/LONDÝN - Emancipované převyprávění známých osudů Marie, královny skotské, a její souputnice Alžběty si všímá hlavně kruté ceny, kterou musejí i silné ženy platit za moc.

Saoirse Ronanová jako Marie Stuartovna. Snímek Marie, královna skotská (2019). Režie: Josie Rourková. foto: Cinemart

Nápad zobrazit, jak se bouřlivý osud Marie Stuartovny odráží v životě její příbuzné Alžběty Tudorovny, není nijak nový, nejslavněji ho využil už Friedrich Schiller ve hře Marie Stuartovna. Ostatně obě ženy spojoval původ (Alžbětin otec a Mariina babička byli sourozenci), status královny, smrt jedné anásledník druhé. Debutující filmová režisérka Josie Rourková osudy dvou slavných královen využila k vyprávění smutného příběhu o postavení ženy ve světě mužů.

Pokloňte se královně. Snímek Marie, královna skotská (2019). Režie: Josie...
Saoirse Ronanová jako Marie Stuartovna. Snímek Marie, královna skotská (2019)....

V korzetu historického dramatu

Josie Rourková, která letos odchází z pozice umělecké šéfky prestižní londýnské divadelní scény Donmar Warehouse (kdysi ji vedl i Sam Mendes), se ženským hrdinkám a jejich způsobům uplatnění v nepřátelském okolí věnuje na jevišti jako režisérka pravidelně. Loni na podzim například ukázala, jak vyznění Shakespearovy komedie mravů Něco za něco dokáže změnit převrácení pohlaví hlavních hrdinů. A právě důraz na postavy dvou panovnic, které se každá opačným způsobem snaží udržet svou nezávislost, odlišuje její film od mnoha dalších kostýmních dramat.

Marie, královna skotská jinak zůstává sešněrovaná v korzetu žánru. Obzvlášť ve srovnání s nedávnou Favoritkou Jorgose Lanthimose, s níž kromě prostředí dvora sdílí i Joea Alwyna v roli urozeného objektu zájmu, působí i přes intimní scény poněkud upjatě a málo zajímavě. A okázale prestižně. Max Richter svou hudbou vytváří noblesní emotivní anachronické zahlcující doprovody, kamera John Mathiesona slastně a rozmáchle snímá krajinu i luxusní anglický a venkovštější skotský dvůr a oscarové nominace za kostýmy a masky s účesy jen podtrhují, kolik času můžete strávit jejich prohlížením a obdivováním.

Také Rourková se potýká s nesnadnými překážkami každého životopisného dramatu – zkrátit dekády do smysluplných dvou hodin a dodat jim poselství. Na počet postav, intrik a dialogu se jí daří dva životy obsáhnout svižně, ač s využitím občasných klišé a náhlých zkratek, a poměrně přehledně, i když jen bližší znalost konkrétní historie pomůže v orientaci v chování některých vedlejších postav. Divák seznámený s historickou pověstí Marie Stuartovny si také lépe všimne, jak scénář Beaua Willimona, autora seriálu o moderním politikaření Domek z karet, aktualizuje její image. Mladá hrdá Marie ve spolehlivě oslnivém podání Saoirse Ronanové tu vystupuje ne jako zhýčkaná dívka podléhající svým vášním, ale jako emancipovaná, překvapivě tolerantní bojovná žena podléhající patriarchální přesile a pohrdání. Dokonce i její problematické třetí manželství je tu podáno jako další vězení vnucené muži toužícími po moci.

O dějepisné přesnosti se mohou přít historici, které bude jistě rozčilovat skotský akcent Ronanové (skutečná Marie mluvila s francouzským). Případně i scéna setkání obou královen, k níž film postupně graduje, přestože k němu nikdy nedošlo (tento fakt ale tvůrci chytře omlouvají, stejně jako rozhodnutí nechat čtyřiadvacetiletou Ronanovou hrát Marii i v okamžiku její smrti v 44 letech). Revizionistický pohled na fascinující živelnou královnu může místy vyznívat už nuceně, film ovšem nejvíc přibližuje dnešku.

Žádné nenápadné náznaky

Alžběta s odhlodáním a jistou přízračností zahraná Margot Robbieovou zůstává i v souladu s názvem v pozadí jako Mariin opak - ustaraná, nehezká, svobodná, bezdětná, nesesazená protestantka. Žena, která se pro své přežití naučila vystupovat jako muž, což i sama několikrát zdůrazní, neboť nejde o film vyprávěný pomocí náznaků. Otázka, za jakou cenu může žena zůstat u moci, tvoří hlavní nit řady dramatických událostí. Zdůrazňují ji i efektně komponované záběry, v nichž se nad královnou jako čekající supi naklánějí černé masy mužů. Stejně významnou roli jako rádci, milenci a manželé mají ve filmu dvorní dámy – loajální ochránkyně svých paní.

O filmové Marii, královně skotské dost vypovídá už její titul, jen mírně odlišný od obvyklejšího Marie Stuartovna. I tento snímek se celkově tolik neodlišuje od již viděného, přesto na opakování známého nabízí dostatečně jiný náhled. Ten sice neproniká tak hluboko, jak se Rourkové daří na divadle, i tak ve své kráse umí rozesmutnit.

Marie, královna skotská

Velká Británie, USA 2018

Režie: Josie Rourková

Scénář: Beau Willimon podle knihy Johna Guye

Hrají: Saoirse Ronanová, Margot Robbieová, Guy Pearce, Jack Lowden, Joe Alwyn, James McArdle a další

Premiéra 7. 2.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.