Lidovky.cz

Kultura

Padající modla Johna Wayna otevírá novou kapitolu debat o rasismu. Byl ‚pouze‘ herec, jeho jméno přesto vadí


Herec John Wayne | foto: Pixabay.com

Premium
Dostali jsme se do téměř předrevolučních časů, kdy se kácejí modly. Pomníky slavných bílých mužů se stávají symbolem kolonialismu a rasismu. S trochou nadsázky můžeme říct, že sochy státníků, vojevůdců a objevitelů budou ve veřejném prostoru reálně chybět pouze holubům.

Málokdy jde o hodnotná umělecká díla a koneckonců celá lidská civilizace se vyznačuje tím, že nějaké sochy kácí a jiné vztyčuje. Nikdo nemá zajištěno trvalé místo v dějinách, notabene pomníkové, čistě oslavné. Zmizením pomníku se však nevymazává historie.

Právě naopak, o historii jsme se nikdy nedozvídali víc než ve chvílích, kdy se proti zobrazeným historickým figurám vzedme vlna odporu. Najednou vidíme jejich složitost a problematičnost a uvědomíme si, co všechno jsme v minulosti přehlíželi.

Autor:

Hvězda westernů

Se sochou slavného herce Johna Wayna, která stojí na letišti 3milionového Orange County v Kalifornii, se však otevírá další kapitola. Zatím šlo vždy o lidi, kteří konali reálná politická rozhodnutí, někoho zachránili či něco vybojovali. 

John Wayne byl však „pouze“ herec ve westernech. Hrál ve zhruba 170 titulech, tři desítky let patřil k nejvýdělečnějším hvězdám, jednou byl nominován na Oscara a jednou ho i získal. Zároveň byl v průběhu své kariéry předmětem štiplavých kritik, že jeho filmy idealizují „Divoký západ“ a on sám je republikánský propagandista obhajující válku ve Vietnamu nebo zlehčující případy cenzury a sepisování „černých listin“ nežádoucích umělců.

Nic nového

John Wayne není reálným aktérem dějin, ale symbolem dějin, které se nikdy nestaly. Dnes totiž díky moderním výzkumům víme, že převaha bílých kovbojů je mýtus a většinu honáků krav tvořili černoši a Latinoameričané. Ostatně i jméno John Wayne je pseudonym, takže pokud se podle něj jmenuje i ono letiště, je to podobné, jako by se jmenovalo Disneyland.

Vandalové v USA svrhli sochu černošského buditele Douglasse. Jde o odvetu za odstraňování pomníků?

Současné návrhy politiků z Demokratické strany, aby socha byla svržena a letiště přejmenováno, vychází především z toho, že Wayne v roce 1971 poskytl magazínu Playboy obsáhlý rozhovor, v němž obhajuje nadřazenost bělochů vůči černochům, zpochybňuje nároky indiánů na jejich vlastní půdu a znechuceně se vysmívá homosexuálům ve filmech Bezstarostná jízda a Půlnoční kovboj, které jej samotného v té době vytlačovaly z žebříčku návštěvnosti i oscarové slávy.

Snaha přejmenovat letiště a odstranit sochu přitom není nová, jen ji oživila existence hnutí Black Lives Matter.

Plíživě destruktivní

Je podstatné vědět, že John Wayne už v 70. letech byl brán jako přežilá figura a jeho výroky působily skandálně natolik, že se vůči nim vymezovali ostatní lidé v Hollywoodu. 

Oscarový titán, herecký génius a výrazný aktivista za práva indiánů Marlon Brando rovněž v rozhovoru pro Playboy v roce 1979 řekl například: „Vždycky jsem se rád díval na Johna Wayna, ale nikdy předtím, než jsem mluvil s indiány, mě nenapadlo, jak plíživě škodlivé a destruktivní jsou jeho filmy. Waynovo prohlášení, že indiáni si chtěli půdu sobecky držet jen pro sebe a že to, co se stalo v minulosti, je už tak dávno, že nemá pocit, že by jim něco dlužil, je tak hloupé, že se nad ním nemůžete ani rozčílit. Podle jeho názoru se tedy nemělo žádné z koloniálních panství v Africe nebo v Asii vracet původním právoplatným majitelům. John Wayne by patrně také zastřelil Gándhího; označil by ho za podněcovače lůzy a teroristu.“

Wayne přitom nebyl otevřený rasista, trval třeba na tom, aby v jeho filmech hráli černoši a indiáni a byli spravedlivě placeni. Největším paradoxem jeho života, kromě toho, že hrál i vojáky, ačkoli nikdy nesloužil v armádě, je to, že část jeho filmů byla kritická vůči příliš pohádkovým obrazům Divokého západu.

Jeho hrdinové občas propadali temnému šílenství, alkoholismu, zákeřně stříleli protivníky zezadu a podobně. Wayne stárl spolu s westernovým žánrem a ustavičně revidoval jeho podobu. Ale ani to nestačilo a už na konci 60. let ho předstihly tzv. revizionistické antiwesterny jako např. Divoká banda nebo Malý velký muž, které zobrazovaly brutalitu kovbojů a utrpení indiánů.

Wayne nebyl černobílá ani barvotisková postava, jenomže i to najednou bylo málo. A jeho odkaz není věčný.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.