Lidovky.cz

Cítím, jak je naše civilizace křehká, říká umělec Daniel Vlček

Kultura

  5:00
PRAHA - Tak jako hudebníci a divadelníci hledají nové cesty, jak svou práci dostat k veřejnosti, zkoumají nové možnosti také galeristé. V pražské Lucie Drdova Gallery se minulý týden otevřela výstava Daniela Vlčka, individuální prohlídky jsou možné po telefonické nebo písemné domluvě.

Drobnější formát. Daniel Vlček se nově věnuje pracím na papíře, inspirací mu je šumavská příroda i aktuální pandemie koronaviru. foto: MIKA JOHNSON

Lidovky: Na výstavě prezentujete své nové práce na papíře, které vznikly během jarní a podzimní karantény. Jak se do nich aktuální pandemie otiskla?
Celý první lockdown jsem strávil na Šumavě v improvizovaném studiu s rýsovacím prknem mezi pingpongovým stolem a boxovacím pytlem v prázdném penzionu mého otce. V domě po prarodičích jsem našel pár knížek, které jsem odložil na střední škole, mezi nimi byl i životopis Josefa Váchala, který prožil neskutečné životní strasti a peripetie, ale neztrácel smysl pro humor.

Poslední dobou při procházkách v lese se mě místo klidu spíše zmocňoval smutek a beznaděj. Hledání kousků divočiny, která je jedinou útěchou moderní duše, jak o nich píše Váchal, se stala nemožná. I v těch nejvzdálenějších koutech Šumavy na mě doléhal sténající kmen stromu drceného motorovou pilou.

Daniel Vlček - Definice krajiny.
Daniel Vlček - Re-adaptace.

Lidovky: Co jste si z tohoto kraje vzal?
Soustředil jsem se na detaily a mikrosvět plísní a hub, pohyby larev a červů, na systémy, které tvoří nový život na tlejícím a rozpadajícím se základě. Re-adaptace je série obrazů vzniklá na Šumavě, kde jsem mimo jiné také trávil čas nahráváním nejrůznějších zvuků a zpěvů ptáků těsně před rozbřeskem a těsně po západu slunce.

Na jaře totiž utichla letadla a celá civilizace zpomalila. Bylo snadné se nechat unést myšlenkou úplného zastavení a znovunalezení rovnováhy v přírodě.

Lidovky: A další série Distorted Zones?
Ta už vznikla v Praze v době, kdy letní uvolnění přineslo další epidemickou vlnu. Přemýšlel jsem o těle a o osobních zónách, o rozpadech jednotlivých zažitých hranic a změnách stereotypů, které pandemie přinesla. Navázal jsem na kruhové šablony vinylových gramofonových desek, které již dlouho používám jako základní měřítko geometrických kompozic, a seskupoval šablony do nových tvarosloví. Zároveň jsem kreslil automatické kompozice obranných štítů a obranných mechanismů.

Přemýšlel jsem také o komunitě složené z různých profesí jako možné cestě do budoucnosti a o projekci města, která se mění v zahrady, kde utopické projekty dostávají jasnější obrysy.

Lidovky: Vaše práce budou k vidění v Lucie Drdova Gallery do 29. ledna. Jakým způsobem se na ně budou moci lidé přijít podívat a jak budou organizované individuální prohlídky?
S Lucií jsme se domluvili na individuálních prohlídkách po telefonické domluvě nebo prostřednictvím mailu.

Lidovky: Nese výstava nějaké konkrétní poselství?
Chtěl bych, aby fungovala jako zastavení k četbě a poslechu, během loňského roku jsem si totiž uvědomil, jak je naše civilizace křehká a jaké následky může mít globalizace, technokracie, dezinformace a manipulace. Obrazy by měly zároveň vést také k určitému odlehčení těžkosti a úzkosti ze současné situace.

Lidovky: Řada vašich děl se nachází na pomezí malby, zvuku a instalace. Proč jste nyní zvolil klasický papír?
Generativní proces malby využívám jako ilustraci průběhu zvukového záznamu nebo neviditelných fenoménů magnetických vln a energií. Rád experimentuji a loňský rok byl experimentální na hodně úrovních, nutil mě více improvizovat a hledat nové úhly pohledu – cestovat spíše v představách na papíře, kde jsem nacházel únik v podobě zvukových krajin, do kterých je možné vstoupit, podobně jako do digitálního světa virtuální reality, i když jen ve 2D. Tato kombinovaná technika na papíře mi umožňuje pracovat stejně jako s malbou na plátno, ale dovoluje mi se více soustředit na detail, a navíc v praktickém menším formátu.

Lidovky: Je mezi vystavenými díly nějaké, které byste označil za těžiště výstavy?
Těžiště výstavy nemám, jde spíše o příběh a ilustrace budoucích ekosystémů nebo shluku rezonancí a vln. Vibrace postupně tvoří nové stavební prvky hmoty, z kterých pak vznikají abstraktní formy vyvolávající v divákovi vlastní představy a apofenie.

Lidovky: Do jaké míry se do vašeho díla promítá to, že jste aktivní hudebník?
Hudba a zvuk jsou jeden z prvních vjemů, které přímo reagují na emoce. Fyzicky se jedná o rezonance, se kterými naše smysly reagují, zkouším je pak přenášet i na vizuální rovinu. Mimo jiné jsem si během lockdownu nahrával pravidelné hlášení z místního rozhlasu, které upozorňuje na postupné epidemické restrikce. 

Zní totiž apokalypticky a zároveň tragikomicky, když spustí veselá hudební znělka, která je jakoby z jiné doby, kdy bylo ještě všechno fajn. Chtěl bych ho zveřejnit na soudcloudu společně s terénními nahrávkami a ambientem, které jsem loni nahrál a mohly by být doprovodným zvukem k výstavě.

Soundcloud se soundtrackem ZDE.

Lidovky: A jak pandemie loňského roku ovlivnila vaši práci obecně?Hodně se toho změnilo, mnoho plánů se neuskutečnilo, výstavy a rezidence zůstaly odložené. Ale na druhou stranu jsem ocenil nemít žádné deadliny. Během prvního lockdownu se mi ozvali studenti z FAMU, jestli bych nechtěl spolupracovat na zvukovém designu podcastů Until Further Notice, které mapují jak dění v socio-politickém a uměleckém světě, tak změny, které pandemie přinesla. Což by byla pro mě nová zkušenost. V té době mi už začala chybět spolupráce a interakce, takže jsem to bral jako skvělou výzvu.

Lidovky: Jak loňský rok zvládla vaše kapela ba:zel? Museli jste rušit koncerty a vystoupení?
Měli jsme v plánu, že vydáme druhé album a pojedeme na turné s německou kapelou Aniyo Kore, ale všechno jsme odložili kvůli druhé vlně. Takže jsme se zavřeli do studia, nahráli jsme nové vokály a hodně věcí přemixovali. Ewelina Chiu (Vlčkova partnerka a druhá členka dua ba:zel, pozn. red.) se věnovala svému sólo projektu Ai fen, se kterým vydala album postforever.

Lidovky: Ve chvíli, kdy jsou uzavřené galerie a hudební kluby, nepřemýšlel jste o variantě přesunout svou práci na internet? A jde to vůbec?
I tato výstava měla být vlastně původně jen virtuální „viewing room“ na stránkách galerie, ale přišlo mi líto nevystavit mé práce fyzicky všechny pohromadě. Jsem rád, že k tomu došlo, protože není nad fyzický kontakt.

Lidovky: S jakými vyhlídkami jako vizuální umělec a hudebník očekáváte rok 2021?
Naučil jsem se nic moc neočekávat, takže mám pocit, že letošní rok bude hodně o improvizacích a možných kolaboracích. Ale doufám, že se postupně situace zlepší a kulturní instituce a koncerty budou opět v provozu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.