Lidovky.cz

Kandidáti v obývácích

Názory

  5:02
Můj oblíbený dokumentarista Errol Morris mě upozornil (bohužel nikoli osobně, napsal to na svůj blog) na webovou stránku livingroomcandidate.com, kterou David Schwartz, ředitel Museum of Moving Image, naplnil zřejmě všemi televizními spoty amerických prezidentských kandidátů už od počátku televizního vysílání.

Obama foto:  Šimon, Lidové noviny

Od kreslené reklamy Everybody behind Ike, v níž kreslený Uncle Sam rázuje s plackou „Ike“ na klopě, následován davem animovaných Američanů až po aktuální spoty Johna McCaina („Obama na to nemá.“) a Baracka Obamy („Je to kámoš George Bushe a bere s sebou tupou ženskou.“). Reklam je tam tolik, že s nimi klidně – pokud jste dost divní – můžete strávit prima večer.

Uvozovky dolníMy Češi přicházíme o reklamní spoty, ale aspoň se nám nikdo nekýbluje do obýváku .Uvozovky horní


Jsou seskupeny podle let, ale také podle typů sdělení, jichž Schwartz uznává pouze šest: „Útok na soupeře“, „Životopisné“, „Děti“, „Vůdce“, „Strach“ a „Prostí lidé“, což ty stovky reklam skutečně pokryje bez problémů. Tu a tam se překrývají, strach bývá pochopitelně častým průvodcem dětí – jako ve slavné reklamě Lyndona B. Johnsona „Sedmikráska“, v níž si malá holčička počítá odtrhávané okvětní plátky, pak počítání převezme hrubý vojenský hlas a její doširoka rozevřené očičko se prolne do výbuchu atomové bomby (Johnson vyhrál) – i prostých lidí, jako v geniálně prosté Reaganově reklamě o medvědovi, který obchází lesem a nikdo neví, co udělá (Rusáci, mrk, mrk), pročež je fajn být silný alespoň jako ten medvěd, ale víc emocí zjevně žádný politik v lidech vyvolat nemusel. Zdá se, že kouzlo spočívá ve správném vyvážení všech složek: Bush senior to ve dvaadevadesátém trošku přehnal se strachem – spot, který zachycoval Arkansas po létech Clintonova guvernérování coby kraj, v němž stále prší a na korunách uschlých stromů sedávají havrani, byl opravdu poněkud přes čáru. „Prostí lidé“ ve skvělých jakoby dokumentárních spotech Charlese Guggenheima z kampaně George McGoverna byli zřejmě moc prostí a realističtí, takže je Nixon snadno pobil se svými reklamami, v nichž prosté lidi zastupovala jeho matka a archivní záběry květinových dětí („Naši mládežníci chtěli změnu a Nixon jim ji dal.“). Kennedyho „Návštěva u Sillsů“, jež zachycovala reálnou americkou rodinu, kterak se křečovitě snaží před kamerou tvářit normálně, přestože se jim v obýváku materializoval kandidát na prezidenta a vlídně k nim hovoří, byla zřejmě tak akorát. Obecně, co se prostých lidí týče, lze v průběhu času konstatovat výrazné zlepšení jejich prostosti – prostí lidé v padesátých letech působili asi tak uvolněně, jako kdyby se jim k páteři přisál slimák z vesmíru a neobratně je ovládal, dnešní prostí lidé už točí reklamy pro své kandidáty doma sami a dávají je na youtube.

Všechny, od těch archivních až po ty nejnovější, připadají Čechovi trochu srandovní. Pravděpodobně proto, že je občanem státu, o jehož prezidentovi nerozhoduje něco tak vrtkavého jako strachy a nespokojenost prostého člověka, ale systém zastupitelů (ovlivňovaných náhlými chorobami, nábojnicemi v obálkách, tajnými schůzkami v hotelích či výhružnými esemeskami). Přicházíme o reklamní spoty, ale aspoň se nám nikdo nekýbluje do obýváku. Promítám si tváře našich hypotetických příštích prezidentů a přemýšlím o tom, jak bych se cítil, kdyby se mi zjevili v obýváku osobně. Do jaké sekce to zařadit. „Prostí lidé“? „Strach“?

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.