Existuje samozřejmě vysvětlení, že žáci byli testování v „nevhodné“ době, kdy je učitelé už nenutili biflovat, ale zatím je ještě nenaučili samostatným postupům. Tenhle pohled podporují experti, kteří říkají, že žákům českých škol nečiní problém příklad spočítat, ale ze slovní úlohy tento vytvořit.
Další vysvětlení může být prachsprostě jednoduché a evidentní, což ale neznamená, že na něm nemusí být kus pravdy: mizerné výdělky učitelstva se konečně projevily. A je venkoncem jedno, zda je to proto, že ti schopnější odešli vydělávat, anebo spíš ve škole rezignovali a šetří síly pro „vedlejšák“.
Takové vývody však hravě rozmetá příklad Rakouska. Problém bude třeba hledat spíš v tom, že první místa srovnání obsadily asijské státy. Tam je soutěživost ve školách příslovečná, v pocitech žáků se nikdo nepitvá - jsou striktně výkonově orientovaní. Bude možná nutné cosi ve školství změnit, anebo si říci na tvrdo, že s nimi soutěžit nechceme a nebudeme.
Další vysvětlení může být prachsprostě jednoduché a evidentní, což ale neznamená, že na něm nemusí být kus pravdy: mizerné výdělky učitelstva se konečně projevily. A je venkoncem jedno, zda je to proto, že ti schopnější odešli vydělávat, anebo spíš ve škole rezignovali a šetří síly pro „vedlejšák“.
Takové vývody však hravě rozmetá příklad Rakouska. Problém bude třeba hledat spíš v tom, že první místa srovnání obsadily asijské státy. Tam je soutěživost ve školách příslovečná, v pocitech žáků se nikdo nepitvá - jsou striktně výkonově orientovaní. Bude možná nutné cosi ve školství změnit, anebo si říci na tvrdo, že s nimi soutěžit nechceme a nebudeme.