Lidovky.cz

Co by bylo, kdyby...

Názory

  19:25
Ad LN 20. 12.: Za to, že se čeští žáci zhoršují, televize nemůže
Nerad bych se pouštěl do debaty o tom, jak televize ovlivňuje matematické znalosti žáků (a toho se snad týkal onen mezinárodní průzkum).
Docela jistě však ovlivňuje vyjadřovací schopnosti (nejen žactva)a písemný projev. Ten bývá zhusta ubohý i u osob, které se jím živí.
Některá doporučení pana Čaňka trochu připomínají tzv. "hraběcí rady". Jistěže nestačí, aby dotazovaný na otázku k roku 1212 vybafnul Zlatá bula sicilská, aniž by věděl o co se jedná. Jestliže se však žákům budou nadhazovat otázky co by se stalo, kdyby to či ono proběhlo v dějinách jinak, předpokládá to, že tázaný ví, kdy se to stalo, o co se jednalo, co se tou dobou dělo jinde nebo v okolí atd., musí tedy mít nabiflované jisté znalosti a o ně případný výklad opřít. Jinak se bude podobat těm, kteří na většinu otázek reagují slovy "to už jsem někdy slyšel". Bude tak ovšem velmi obohacena Sládkovsko-Rathova frakce a lidí, kteří jsou schopni bohapustě žvanit, přibude.
Nám,kteří si někdy vybavíme starší vtipy, navrhovaná otázka typu "Jak by se změnil vývoj českých dějin, kdyby...", připomíná známý, kdysi populární vtip: Co by se stalo, kdyby místo prezidenta Kennedyho zahynul při atentátu soudruh Chruščov? Odpověď: To nikdo neví, ale jedno je jisté. Onassis by si vdovu nikdy nevzal.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.