Lidovky.cz

Matematika? Vždy mi stačily kupecké počty

Názory

  19:06
Ad LN 12. 1.: Zlepšeme matematickou gramotnost našich žáků
Už je to zase tady, naši žáci mají v porovnání se světem špatné výsledky, zachrání to posílení výuky matematiky na základních i středních školách. Už se těším, jak budoucí operní pěvci a symfonikové na konzervatořích budou drtit integrály a jiné matematické šílenosti. Studoval jsem v letech 69 – 73 na pedagogické fakultě UK obor národní škola a výtvarná výchova. Fakt je, že jsem na přijímačkách vypočítal z pěti příkladů půlku jednoho a přesto mě vzali, protože jsem byl kluk a měl jsem k tomu výtečné výsledky v českém jazyce, tělocviku, výtvarce a hudebce. Pokud jde o čtyři roky s matematikou, byla to noční můra. S chápáním matematických souvislostí jsem skončil na třetí přednášce u binární operace na množině. Nejlepší známka byla trojka a zkoušky jsem většinou konal na poslední pokus a tuším, že některé i na děkanát (pro ty, kteří nestudovali VŠ, je to úplně poslední možný termín zkoušky, který povolí děkan fakulty na základě odůvodněné žádosti studenta). Dodnes nevím k čemu mi zmíněná binární operace mohla být dobrá při vzdělávání žáků ve třetí třídě. Pokud jde o abstraktní a logické myšlení, rozvinulo se mi, spíše než studiem matematiky, výtvarnou činnosti, ale zejména pak provozováním muziky (jsem sbormistr).
Celá léta mi stačily kupecké počty. Podotýkám, že patřím ke generaci, která umí dělit trojciferným číslem, bez použití kalkulačky. Pokud jde o matematiku, je nutné, aby člověk uměl sčítat, odčítat, násobit a dělit, převádět jednotky, vypočítat plochu a obsah těles, ale hlavně trojčlenku, ta je důležitá. Nic víc nepotřebuje (neplatí pro ekonomy, techniky, architekty, strojaře apod.).
Pokud jde o odbornou debatu, jak píše pan ministr, tak to je ztracený čas. Čunek taky pořád jen žvanil, než pochopil, že je lepší, když bude dělat něco užitečnějšího. Důležitější je nasypat peníze do školství, matematika to nespasí. Zaměřit se na vzdělávání budoucích pedagogů, učit je učit, mluvit, komunikovat, řešit pedagogické problémy, šikanu apod. Přesně to, co zatím fakulty neumí. Jestliže bude ministerstvo školství vyhazovat miliardy na lyžovačku v Liberci nebo na případnou olympiádu v Praze, pak na tom za pár let možná budou lépe děti i v Ugandě.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.