Lidovky.cz

Zvěřina: Upíří šrot

Názory

  7:08
Být průkopníkem se občas nevyplácí, své o tom ví nejen Jára Cimrman, ale i státy, které houfně zaváděly šrotovné coby spásu pro oslabený automobilový průmysl.

Šrotovné ekonomikám nepomohlo, jen vysálo stát. (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Optimistická čísla, která po zavedení příspěvku na sešrotování hlásili výrobci i prodejci automobilů, však následovalo vystřízlivění. Po vyčerpání i dodatečně navyšovaných částek na šrotovné se poptávka po nových vozech propadá a ukazuje se, že šrotovného využili především ti, kdo nákup automobilu plánovali.

Výhled je neradostný, automobilky čeká pokles poptávky i v dalších měsících. Zákazníky, kteří by v situaci, kdy hrozí kdekomu ztráta zaměstnání, mobilizovali své finanční rezervy zrovna za účelem koupě zboží natolik zbytného, jako je automobil, si může vysnít snad jen tuzemská sociální demokracie.

To, že obdobu šrotovného zavádějí firmy na komerční bázi, ukazuje, že jako marketingový prvek sloužící k dočasnému oživení poptávky se tento krok může vyplatit, s tím do něj také firmy také prostředky dávají. Jako záchrana před propadem automobilové výroby či snad tuzemské ekonomiky může fungovat pouze obdobně jako recept barona Prášila, který vytáhl z močálu za vlasy sám sebe.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.