Lidovky.cz

Zachrochtáš? Zaplatíš!

Názory

  6:30aktualizováno  6:50
PRAHA - Jaký je rozdíl mezi „Zachrochtej! Chro, chro! – A já: Chro, chro, chroo!“ a „Chro, chro, chro, dobrý den, chro, chro“? První sekvence pochází z nyní hodně populárního internetového klipu šéfreportéra televize Nova Jiřího Dlabaji a druhou moderátor Leoš Mareš přivítal diváky Novy u sobotní hitparády Eso.

TV Nova foto: Reprofoto

Jinak se oba pokusy žertovat o prasečí chřipce zdají vlastně stejné. Podle šéfů komerční televize Nova jsou ale nesrovnatelné. A tak Dlabaja dostal výpověď, a Mareše komerční televize hájí. Proč ten dvojí metr?

K Dlabajově vyhazovu generální ředitel Novy Petr Dvořák uvedl: „Vzhledem k tomu, že video bylo natáčeno v pracovní době v prostorách zpravodajské redakce a následně umístěno na internetových stránkách spojených s TV Nova, přistoupili jsme k ráznému řešení a tvrdým postihům.“

Mluvčí Novy pak v bulváru Aha! vysvětlovala: „Významnost a dopad předního zpravodajského pořadu v České republice – Televizních novin – nelze srovnávat se zábavným pořadem Eso, který je spojován s charakteristickým vystupováním moderátora Leoše Mareše. Ten s vtipem a nadsázkou komentuje v Esu aktuální dění nejenom ve světě showbyznysu.“

Poškození jména společnosti?
Zatímco Mareš jen „s vtipem a nadsázkou komentoval“, šéfreportéra se Nova zbavila kvůli „poškození jména společnosti“. Podívejme se tedy, o jakém jméně a o jaké společnosti se tu bavíme.

Přehnanou touhu Novy po politické korektnosti by šlo pochopit, kdyby aktéři jejích Televizních novin byli nespornými nositeli vkusu, novinářské etiky a důvěryhodnosti. Večerní zprávy Novy jsou sice vůbec nejsledovanějším pořadem v zemi, nabízejí ale mimo jiné reportáže, v nichž v anketách vystoupili falešní figuranti, v nichž redaktoři zvládají na místa dopravních nehod přijet a začít tam natáčet ještě dřív, než dorazí záchranné vozy (jak a od koho se o tom asi dozvídají?) nebo v nichž reportéři (Jan Tuna blahé paměti) dostali prostor vykonat mediální lynč na zatčeném, a to přímo na schodech policejní stanice.

Co říká etický kodex Novy, jehož porušením teď šéfové televize argumentují, na takové případy?

Falešné UFO a nahé ženy
Jistý Dlabajův kolega natočil nedávno reportáž o tom, že se nad Českem možná objevilo UFO. Později LN zjistily, že to byly lampiony vypuštěné z oslavy narozenin. Tohle Nově zřejmě jméno nepoškodilo. A to šlo o televizní reportáž.

Teď firma vyhazuje šéfreportéra za banální klip, který se objevil jen na její stránce Blog.cz. Jde o tuzemský nejnavštěvovanější web s internetovými zápisníky. Blog.cz koupila Nova před rokem a záhy se na hlavní stránce serveru objevila upoutávka na blogy známých osobností – rozumějme tváří Novy. Dlabaja tam patřil k nejčastějším psavcům. Nova ho propagovala a on ji takto vyráběl návštěvnost.
Před rokem dala svým lidem možnost a volnost natáčet neformální videa, aby tak ke své značce lákala i na internetu. Byl to vědomý obchodní plán. Televize se jím ovšem chytila do vlastní pasti.
Teď totiž označila blog svého zaměstnance na stránkách, které jí patří, za „soukromý“ a kritizuje, že natáčel videa „v pracovní době v prostorách zpravodajské redakce“.

Mimochodem, onen nepříliš vtipný, ovšem nijak skandální klip nasnímal Dlabaja v téže redakci, kde se denně natáčejí zprávy uváděné postupně se svlékajícími ženami. Najdete je na oficiální zpravodajské stránce Novy. Můžete si tam prohlížet i fotogalerie nahých žen.

Strach z bulváru
Svádí to k tomu říct, že Nova se v Dlabajově případě zachovala pokrytecky. Spíš to ale vypadá jako strach. Jako obava z bulváru, který kauzu živí dobrý týden. Načal to minulý týden Blesk, navázalo Aha!. Oba patří témuž vydavateli, firmě Ringier. Jsou jedinými bulvárními deníky na trhu.

Bulvár s komerčními televizemi vždy žil v určité symbióze, vzpomeňme třeba obsáhlé referování o každém zachrochtnutí v masově sledovaných reality show. Větší výhodu to vždycky přinášelo bulváru, protože televizní pořady plodí populární obličeje a ty zase prodávají noviny. Masové show už se ale nevysílají, a tak bulvár v případě nejsledovanější televize bere za vděk vším. Třeba rozsáhlými finančními škrty.

Nova výrazně šetří, ale pořád má na to, aby se o ní psalo, jak sama chce. Proč si tedy vyhazuje šéfa reportérů jen proto, že natočil neškodné video? Proč si nechala naočkovat, že jedině tak ochránila etiku i své jméno (notabene když jí to nakukal bulvár – ten by o „kauze“ přestal psát už zítra, vyrobil by si jinou).

Jako novináři i jako čtenáři se jistě shodneme, že prasečí chřipky je v médiích mnohem víc, než kolik je vzhledem k situaci nezbytné. To právě inkriminovaný klip kritizoval. Z obětí si legraci nedělal. Prasečí chřipka je vážný problém. Jak ale známo, z čeho se nedá udělat legrace, nejde brát vážně.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.