Lidovky.cz

PETRÁČEK: Škola, základ života

Názory

  8:43
Kdyby měla škola jen nalévat vědomosti, jen „produkovat konkurenceschopné absolventy“, segregace na bílé a romské třídy by měla jakousi racionalitu. Je přece známo, zněl by přesvědčivý argument, že úroveň třídy se přizpůsobuje těm slabším žákům, tudíž po rozdělení tříd by romské děti přestaly zdržovat ty bílé. Proč to tedy nezkusit tak, jak to navrhovali ve Valašském Meziříčí?
malí Romové - ilustrační foto

malí Romové - ilustrační foto foto: Hynek GlosLidové noviny

Nezkoušejme to. A to nejen proto, že rovný přístup ke vzdělání nařizuje zákon. Nezkoušejme to hlavně proto, že škola nemá jen hustit do dětí sumu vědomostí, ale má je připravit na život, socializovat, jakkoliv ošklivě to slovo zní.

A na život se člověk nejlépe připraví ve společnosti těch, s nimiž bude chtě nechtě koexistovat.

Nedělejme si iluze, že v nejvyspělejších zemích skladba žáků skutečně reprezentuje demografické poměry.

I v Americe je rozdíl mezi školou v lepší a horší čtvrti, i tam jsou školy "bělejší" a "černější". Ano, rodiče chtějí mít svobodu volby, zda pošlou své děti do lepší, či horší školy. Ale rozdělení tříd na rasovém základě v jedné a téže škole, jak s tím vyrukovali ve Valašském Meziříčí, to je ryzí segregace.

Zaplaťpánbůh, že ten experiment skončil dříve, než začal.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.