I tady Peking sází na inženýrský přístup. Podobně jako z nadaných holčiček vydriloval gymnastky sklízející olympijské medaile, si vybírá i budoucí vědce, techniky, inovátory. Ve světové konkurenci jde "především o to, kdo má nejvíce talentu", tvrdí šéf příslušného čínského programu. To neví, že vedle měřitelného IQ existuje i emoční a sociální inteligence? Že úspěch víc než na drilování samotného talentu může záležet na otevřenosti prostředí, ve kterém se talenty uplatňují?
U nás zaznívá argument proti víceletým gymnáziím: po odchodu nadanějších dětí klesá průměrná úroveň mezi těmi, co na základce zůstanou. Tohle v miliardové Číně nikoho nezajímá. Žádná jiná země na světě nedělá tolik pro rozevírání svých společenských nůžek. Doba, kdy neexistence sociálního systému se z výhody promění v nevýhodu, může přijít dříve, než si Peking sám myslí.