Lidovky.cz

Kudykam? Narušení integrity Státní opery

Názory

  19:02
Ad LN 5. 12.: Kudy a kam ve veřejné rozpravě
Michal Horáček volá pro objektivitě a pravdě. Souhlasím, proto bych rád slyšel jasnou odpověď na prostou otázku: Proč a za jakých organizačních a ekonomických podmínek se soukromá produkce lyrikálu Kudykam hraje ve státem zřizované a dotované Státní opeře Praha?
Mělo by se vyjasnit, kdo tak rozhodl, jestli exministr Václav Jehlička nebo ředitel SOP Praha Jaroslav Vocelka, nebo oba. Ale hlavně a především, zda vůbec měli právo vpustit do státní či veřejnoprávní instituce soukromý zájem jiného podnikatele – mohli narušit nejen její poslání, jemuž za státní peníze slouží, ale také pražský muzikálový trh. Nebyli první, vzpomeňme koprodukce Hudebního divadla Karlín Praha s Petrem Kratochvílem na produkci muzikálu Carmen. A vzpomeňme arbitrážní žaloby Petra Kratochvíla na rozdělování veřejnoprávních pražských grantů i soukromým podnikatelům. Opravdu chceme směšovat veřejnoprávní a soukromé produkce? Odpověď nemusí být jednoduchá!
Podle článku I. Zřizovací listiny "základním účelem, pro který byla Státní opera Praha zřízena, je provozování divadelní činnosti spočívající v nastudování a veřejném scénickém předvádění zejména hudebně – dramatických děl výkonnými umělci, a to formou pořádání či spolupořádání divadelních představení nebo jiných kulturních produkcí nebo pohostinskými představeními pro jiné pořadatele v tuzemsku či zahraničí." Nic o dodavateli části repertoáru pro SOP Praha tu nečtu. Podle čl. II. odstavce 2f "SOP provozuje agenturní činnost v oblasti umělecké činnosti v tuzemsku i v zahraničí a v jejím rámci organizuje a sjednává umělecká turné uměleckých souborů Státní opery Praha a hostování tuzemských i zahraničních umělců či uměleckých těles". Zase to chápu jednosměrně tak, že SOP Praha může angažovat umělce i soubory do svých inscenací.
Ale i pokud se jako právní laik mýlím, copak lze plánovaných zhruba šedesát repríz Kudakama, prakticky čtvrtinu všech představení SOP Praha v sezóně, považovat za hostování? Podle mého náhledu nikoli, ergo považuji to za porušení rozhodně smyslu, pokud ne litery zřizovací listiny, v důsledku pak integrity operního domu. Proto by odpověď na otázku měl poskytnout kromě jmenovaných i současný ministr kultury – jde o důležitý precedens! Stejně se lze ptát, proč a za jakých podmínek veřejnoprávní Česká televize natočila pro Kudykama šest propagačních dvacetiminutových upoutávek a dokument.
Aby však ředitel Vocelka sjednával termíny repríz Kudykama v další sezóně, když má mandát pouze do konce této sezóny, je prostě nepřijatelné! Byť chápu provozní důvody, které k tomu obě strany vedou.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.