Lidovky.cz

WEISS: Umění okecat

Názory

  7:30
Kdyby pobídky a dotace pro filmaře dnes teprve vznikaly, první, co musí novináře napadnout, je, že by měly být dotovány i noviny. Jenže to už se v některých zemích děje, takže tudy cesta nevede.
Filmová klapka (ilustrační foto)

Filmová klapka (ilustrační foto) foto: Shutterstock

A hlavně filmové dotace dávno existují a sama tato dávná existence je hlavním argumentem pro ně. Ale protože udělovat jedné profesi finanční výhody je vždy trochu trapné, je třeba vymoženou protekci zahalit vyšším zájmem.

V tomto případě tedy nebudou lidé dotováni za to, že provozují své řemeslo, ale za to, že vytvářejí díla posilující českou či evropskou identitu. Kdyby chtělo ministerstvo kultury udělovat cenu za českost, byl by to šovinismus. Ale když jde o Evropu a (hlavně) o peníze, snese se všechno. Takže důležitou přidanou hodnotou projektu je vymýšlení elaborátů zdůvodňujících, že i Hellboy zmnožuje evropské hodnoty, o nichž žadatelé i posuzovatelé vědí, že to jsou kecy. Činnost hodná opravdových tvůrců.

Hlavním důvodem, proč se s pobídkami smířit, je, že je zavedli jiní, kteří nám teď přetahují byznys. Posilovači evropské identity ovšem zapomněli, že základním principem evropské integrace je odstraňování překážek. Proto se celní politika a ochrana hospodářské soutěže přesunula na evropskou úroveň, aby si země nemohly nepoctivě konkurovat.

Největší ironií zvláštního režimu panujícího v kinematografii je, že fedrování evropskosti tu jde ruku v ruce s fedrováním nefér konkurence.

Autor:
Témata: Evropa, Hellboy
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.