Expředseda přihodil ještě odkazy na další nečekaná spojenectví vládních stran a zarámoval to sugestivní otázkou, zda „hnědne česká pravice“.
Je to negativní kampaň, neřkuli osobní útok? Jistěže. Ale Paroubek přinutil novináře a veřejnost, aby se zajímali o to, kdo dotyčný Jiří Jezerský je, v jakém kontextu výroky pronesl (byl souzen a osvobozen s tím, že šlo o nadsázku).
Čtěte více |
Takže díky němu víme o podhoubí politiky zase o něco víc. A to je pozitivní výsledek. Když dnes šéf podzimní kampaně Jan Hamáček říká, že na negativní kampani a osobních útocích ubere, respektive změní tón, nemusíme v tom vidět zvláštní společenský přínos.
Negativní kampaň problematizuje už samotné její pojmenování; i srovnávací reklamy jsou často regulovány či zakazovány.
Ale chtít v politice něčemu zabránit je legitimní cíl, ne každá změna je k lepšímu.
Sociálnědemokratická "komunikace navenek" by se jistě měla zbavit praktik, jako je nepřiznávání autorství (u billboardů, webových stránek či facebookových skupin), zastrašování účastníků mítinků a televizních debat bouchači a navezeným davem.
Také bychom rádi věděli víc o jejím financování. To všechno jsou pravidla, jež se v civilizovaných zemích vyžadují. Samotná negativní kampaň není nutně negativem.