Lidovky.cz

HÁJEK: Prozření aneb Havlova POP fraška

Názory

  7:00
Václav Havel, sotva opustil židličku filmového režiséra svého světového trháku Odcházení, vrhl se do další práce, tentokrát divadelní. V čele několika desítek hlučných komparsistů vtrhl na pražský magistrát. Hlavní roli ve svém standardním čísle "boj proti ODS" svěřil jako vždy České televizi, role vedlejší osvědčeným přátelům publicistům a politologům. Jeho recyklované Přicházení stejně jako Odcházení však na Oscara opět nevypadá.

Bývalý prezident Václav Havel přišel podpořit demonstranty na jednání pražských zastupitelů. foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny

Přitom všichni se poctivě snažili, seč mohli. Možná až moc, a to byla ta potíž. Jenže ono to je těžké. Tenhle kus je přece jen už trochu ošuntělý. Otřelý nápad nezachrání ani hvězdné obsazení. Když v něm navíc, patrně pro náhlé onemocnění, scházel český zástupce dalajlámy Tomáš Halík a knížete Schwarzenbergera musel alternovat Miroslav Kalousek. Aspoň, že pana Bakalu v celodenní ČT reality show reprezentovali osvědčení televizní mluvčí jeho Hospodářských novin a Respektu Jindřich Šídlo a Erik Tabery. Prostě až na drobné výjimky TOP 010 pod vedením Václava Havla nastoupila opět v plné sestavě.

Přes zmíněné nedostatky šlo o mimořádně poučné a cenné představení, které dobře uzavřelo a kouzlem nechtěného správně interpretovalo celou letošní volební divadelní sezónu. Nebýt toho, že Václav Havel neodolal použít avantgardní metodu jako v Odcházení, mohlo by dojít k mylnému výkladu jeho další absurdní frašky. Tam vstupuje autor do děje svými komentáři jako Deus ex machina. Tady neváhal zjevit se na scéně i fyzicky, aby pronesl neotřelou, moudrou sentenci: "Kdo seje vítr, sklízí bouři," řekl prorocky.

Bývalý prezident Václav Havel hovoří s šéfem pražské ODS Borisem Šťastným na ustavujícím jednání pražských zastupitelů.

A opravdu – již druhý den zasypala Prahu taková sněhová bouře, jaká tu už dlouho nebyla. V tajemném napojení na vesmír vůbec a magické procesy, probíhající v globálně se oteplující atmosféře zvlášť, je Václav Havel prostě nepřekonatelný. Možná proto podstatu radničního představení vystihl nejlépe sci-fi mág Ondřej Neff v recenzi nazvané příznačně Třetí síla: "Na Mariánském náměstí se zrodil příběh a ten se bude hrát dál" (LN 2. 11).

Stoprocentně souhlasím. O tom není pochyb. Na tématu permanentní revoluce, soustavného boje proti standardní demokratické politice, křiku komparsu v ulicích a protlačování svých politických zájmů a postav metodami mediální manipulace veřejnosti, je Havlova umělecká kariéra postavena. Dokonalé zvládnutí žánru morální kýče ho pak řadí k tomu nejlepšímu, co u nás v této oblíbené mediální disciplíně máme.

Nemohu však uzavřít recenzi jinak, než osobním vyznáním. Když spadla opona, dostavila se u mě kýžená katarze: Přestože jsem byl v této hře nezúčastněný pozorovatel – nevolil jsem letos ani jednu ze tří stran dramatu – pro příští volby už zase jasno mám.

Pokorně se vrátím k ODS. Určitě není dokonalá. Ale to, jak heroicky, proti absolutní přesile Havlovy mediální falangy TOP 010, dokázala se Šťastného razancí a Svobodovou noblesou ubránit alespoň trochu pravicovou Prahu, mi zaimponovalo. Nájezd Kabinetu oživlých mrtvol, politických turistů a sádrových tůmasek Karla Schwarzenberga, Zdeňka Bakaly a České televize zase na čas zastavila. V přímém přenosu.

Proto bych zatím poslední absurdní POP drama Václava Havla nazval bez váhání Prozření. Třeba se to ujme.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.