Lidovky.cz

WEISS: Nepopulární téma

Názory

  7:09
Dálnice se vyjímají na fotografiích jako symboly modernosti a technologické vyspělosti (námitky ekologistů teď nechme stranou). Jenže ladné betonové konstrukce lze dnes vidět všude na světě. Důležitější je ale to, co není vidět – jak efektivně či neefektivně se stavělo.

Nově otevřený Pražský okruh a jeho přilehlé komunikace foto: Lidové noviny

O dlouhodobé úspěšnosti společnosti to totiž vypovídá mnohem víc. Zpráva NKÚ o pražském městském okruhu je další smutnou informací o tom, že náš stát při stavbě dálnic promrhává miliardy.

ČTĚTE TAKÉ:

Pokud byste nechtěli zůstat jen u povrchního konstatování, že všichni kradou, a chtěli proniknout do příčin tohoto plýtvání hlouběji, najděte si na webových stránkách vlády loňský sborník NERV Boj proti korupci a ponořte se do kapitoly 3, Korupce a její důsledky na kvalitu staveb pozemních komunikací. Když budete číst, jak stavební firmy do značné míry samy nepřímo rozhodují o vícepracích, samy sebe kontrolují a přebírají stavby, začne vám svítat.

Svítání bude pokračovat, když zjistíte, jaký osud čekal hlavní autorku této kapitoly Ing. Miloslavu Pošvářovou. Její zaměstnavatel, poradenská firma Mott McDonald, se jí poté, co se na českém stavebním trhu ocitl bez zakázek, zbavil. Šéf Ředitelství silnic a dálnic Poruba jí chtěl nabídnout práci, ale jako Bártův člověk musel jít.

Jeho nástupce, ostřílený lidovecký harcovník v barvách TOP 09 jmenovaný bez výběrového řízení, o ni už nestojí. I ze sporu o reklamaci dálnice D47 byla vytlačena, což není jediná známka, že stát se tuto při příliš nesnaží vyhrát.

„Velmi si například vážím toho, že se členové NERV nebojí nepopulárních témat,“ napsal v předmluvě k výroční zprávě NERV premiér Nečas. Když členové vidí, jakou cenu má premiérovo vážení, asi se jich bát začnou.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.