Lidovky.cz

PUTNA: Po zemětřesení

Názory

  12:56
Ne, to není metafora. Mám na mysli skutečné zemětřesení, které před časem stihlo Itálii v trojúhelníku mezi Ferrarou, Mantovou a Bolognou. Dvaměsíce po otřesu vypadá kraj spořádaně a poklidně, žádné hrůzostrašné obrázky. Avšak – když návštěvník chce vstoupit do historických interiérů – zjistí, že právě ty nejžádoucnější jsou dosud zavřeny.

Zborcený kostel v sevroitalské Mirandole foto: /APČTK

Palazzo Schifanoia ve Ferraře s tajemným cyklem astrologických fresek, na jehož význam při renesančním obnovování antického pohanství upozornil Aby Warburg a o jehož přesné výklady se dodnes přou kunsthistorici, historikové astronomie i esoterici – zavřen. Komplex synagog, doklad spolužití několika judaistických škol a ústřední bod, kolem něhož se točí melancholické prózy kronikáře židovské Ferrary Giorgia Bassaniho – zavřen. Vévodský palác v Mantově, gesamtkunstwerk renesančního životního stylu, který vykrášlil zejména Andrea Mantegna – zavřen. Pinakotéka v Bologně – právě ta nejcennější část s díly Giottovými – zavřena.

Už ne země, ale návštěvník se otřese, když si uvědomí, jak je to nejdražší z naší kultury také tím nejohroženějším. Ale třeba je to jinak. Možná, že si italští památkáři konečně vzali příklad z osvícených českých kastelánů a rozhodli se, že už je těch pár kunsthistoricky zjančených magorů, co se jim volně procházejí po interiérech, nezajímá, a že začnou dělat pořádnou lidovou zábavu.

Jak to moudře pravila kastelánka Litomyšle v Mladé frontě, "Naší cílovou skupinou nejsou intelektuálové typu pana Putny, ale rodiny, které chtějí trochu show.“ Třeba tedy italští památkáři využili pauzy, dané zemětřesením, a připravují veselé, kostýmované a hlavně povinné prohlídky, kde se bude vyprávět o perfidní renesanční šlechtě. Až se brány paláců znovu otevřou, to bude překvapení, to bude radosti prostého lidu!

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.