A pokud je mu aspoň čtyřicet, zažije nefalšované déja vu, vrcholně trapný pokus o cenzuru, která si v ničem nezadá s manýry minulého režimu. Pikantní ovšem je, že dotyčný inscenaci chorvatského režiséra Frljiče neviděl, ale z fleku by ji jako nemravnou a urážlivou zakázal, neboť k němu dolehlo, že v ní Ježíš znásilňuje muslimku.
Pokus o cenzuru umění v Brně? Ježíš znásilňující muslimku vadí lidoveckému náměstkovi |
Naštěstí už nemáme vládu jedné strany, ale demokracii a pluralitu názorů, tak se mu to nejspíš nepodaří, ale z takového zamřelého závanu starých časů až mrazí. Nečekáme od komunálních politiků, že by znali, jaké prostředky dnes používá divadlo, že by snad pochopili, co je to provokace, nadsázka a metafora. Nehledě na to, že divadlo, které se nevyslovuje k současnosti, nedráždí a nevyvolává diskuse, je mrtvé divadlo. Ať za nás laskavě politici nerozhodují, jestli se na něj smíme dívat.
My diváci si to rozhodneme sami a také pro ty, kteří jsou údajně znechuceni, je rada jednoduchá, nechoďte. Divadelní světje rok od roku lepší a dramaturgie vybírá kvalitní inscenace, které vypovídají o dnešku, a je správné, že je financovaný z veřejných peněz. Pan Hladík a další si přihřívají své politické polívky a populisticky využívají hysterických nálad části národa, která volá po kontrolách a zákazech všeho možného. Nějak jim nedošlo, že tématem a mottem letošního festivalu je Svoboda?!.