Lidovky.cz

HUDEMA: Piráti a létání. Zdanit letecké palivo je něco jako zdanit internet

Názory

  5:00
Praha - Pirátský europoslanec Mikuláš Peksa láká příznivce své strany, aby podepsali petici za zdanění leteckého paliva v Evropě. Na první pohled to logiku má. Když si za ochranu životního prostředí připlácíme třeba u aut – jsou kvůli ekologii stále dražší a daň na palivo do nich tvoří většinu z jeho ceny –, tak proč ne u létání.
ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: ČTK

Další země uzemnily prověřovaný boeing. Americký federální úřad k zákazu prozatím nevidí důvod

Letecké společnosti totiž ve většině zemí včetně celé EU neplatí z paliv daně a první, dost měkké limity pro vypouštění CO2 u letadel začnou platit až v příštím roce. Přitom letecká doprava se na světových emisích oxidu uhličitého podílí nezanedbatelnými 2,5 procenta a díky dalším efektům je její příspěvek ke globálnímu oteplování minimálně dvojnásobný.

Petice, technicky jde o Evropskou občanskou iniciativu, kterou podporuje Peksa, míří k Evropské komisi. Jako europoslanec totiž Peksa nemůže navrhovat evropské zákony, takovou moc Evropský parlament nemá. Ale Komise může a iniciativou, když ji podepíše dost lidí, se bude muset zabývat. Nejenže může, v tomto případě chce, a dokonce se o to snaží už léta. Poslanec Peksa se tak jen dobývá do otevřených dveří.

Vzdušný prostor EU se uzavřel pro Boeing 737 MAX, Smartwings očekává rušení letů

Pokud chtějí Piráti něco změnit, musejí zatlačit na jednotlivé členské země, které se zdanění brání z celkem logických důvodů. Pokud se totiž nezdaní letecké palivo nejlépe celosvětově, mohou letadla tankovat za hranicemi Unie. Emise se nezmění, jen v některých zemích EU bude přistávat méně letadel. To ale žádný politik nechce. Alternativou je zavedení příplatku k letence, jenže to už netlačí tolik k omezení spotřeby paliva, a tím emisí. Navíc hrozí, že dálkové lety budou končit těsně za hranicemi EU. To také nikdo nechce – ani Piráti, kteří mají ve svém programu dostupné cestování. Výsledkem je, že se žádná celoevropská akce nekoná a ty evropské země, které příplatek zavedly, to udělaly v takové výši, že to emise příliš nezmenšuje.

Pokud tedy Piráti chtějí skutečně něco změnit, musejí tlačit na jednotlivé členské země EU, aby nějakým způsobem zdražily létání, a pokud možno se na tom navíc Unie dohodla globálně s dalšími zeměmi. Bohužel je to technicky a politicky něco tak proveditelného, jako kdyby Piráti měli kvůli ochraně klimatu zdanit či regulovat svůj milovaný internet. A bylo by co. Vždyť například jen streamování porna vytváří ročně tolik emisí CO2 jako celé Nizozemsko či Nigérie.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.