Lidovky.cz

Názory

Poslední slovo Ondřeje Neffa: Opět kolem světa


Ondřej Neff | foto: Lidovky.cz

Premium
PRAHA - V sobotu 22. února vyrazila z Prahy nová tatrovácká výprava na cestu kolem světa. Ta nejstarší výprava se stala legendou. Podnikli ji v létech 1947 až 1950 Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund, ano, ten oslavil před týdnem své sto prvé narozeniny. Oba cestovatelé jeli v osobním automobilu Tatra 87. K tomu dva postřehy. Předmětný automobil si můžeme prohlédnout v expozici Národního technického muzea v Praze na Letné. Když tam zavítám, neopomenu se na ten vůz podívat a vždycky žasnu, jak je mrňavý. Přitom tatra osmička, to byl vůz pro papaláše. Holt i papalášství bylo skromnější, přinejmenším rozměrově.

Druhá poznámka se týká datace. Čtyřicet sedm až padesát. Cestovatelé opouštěli Československu, ve kterém se k převratu teprve schylovalo. Komunisté se tehdy teprve zmocňovali hlav a srdcí, kdežto když se Hanzelka se Zikmundem vraceli, byl tu už nový režim a komunisté se zmocňovali lidí i s jejich hlavami.

Autor:

Střih, desítky let uplynuly a Tatra vypravila novou expedici kolem světa. Na cestu se vydala v březnu 1987 a vrátila se v dubnu 1990. To už ale nebyl osobní automobil. Cestu kolem světa vykonal speciálně upravený nákladní automobil Tatra 815 v provedení Grand Tourist Caravan, pojízdný hotel na kolech. Tatrovka Hanzelky a Zikmunda by se s nadsázkou dala vtáhnout dovnitř. To jistě nehází stín na výkon členů expedice, která vedla přes 67 zemí pěti kontinentů, jeden bohužel přišel o život a všichni se o život tetelili, když je v Guatemale zavřeli do basy.

Nicméně jeden detail je shodný s první expedicí. Výprava opouštěla komunistické Československo a vracela se do svobodného státu zbaveného diktatury. Když ale budeme dál srovnávat, narazíme na paradox: po návratu první výpravy čekala účastníky sláva, kdežto tatra osm set patnáctka se vracela do země, která měla úplně jiné radosti a starosti, než aby se starala o nějakou cestu kolem světa. Jaksi vjela do atmosféry veřejného nezájmu.

Další střih, další desítky let. Máme tu znovu náklaďák Tatra TerrNo 1 se dvěma nápravami a nástavbou pro 14 osob. Má navštívit 69 zemí na pěti světadílech a délka je propočítána na 270 tisíc kilometrů. Projektu se zúčastní celkem 300 lidí, z toho je patrno, že se budou připojovat cestou. Čteme, že pohon vozu je hybridní, v papírech má sníženou uhlíkovou stopu. Návrat je proponovaný pro rok 2022.

S ohledem na výše uvedené se nemohu ubránit trochu zamrazení v zádech. Zatím to bylo tak, že se změnil režim, zatímco tatrovka rejdila po zeměkouli. I na tuhle cestu dolehl stín zelené revoluce, proto tolik halasu o vodíkovém pohonu a systému na spalování výkalů. Nebudou cestovatelé po návratu novým režimem utopeni za trest v bazénu s objemem rovnajícím se spotřebě 2700 krát 50 litrů nafty?

To jen na okraj toho, že jim přeji šťastnou cestu.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.