Lidovky.cz

Šéf ČD: Zkoumáme podmínky možného vstupu do Leo Expressu a RegioJetu

Česko

  5:00aktualizováno  9:31
PRAHA - V době, kdy je zřejmé, že České dráhy (ČD) ztratí výsadní postavení na tuzemské železnici, se rýsuje nečekaná zápletka. Na konci příštího roku končí desetileté smlouvy, které má státní dopravce podepsané na regionální i rychlíkové tratě.

Ve srovnání se silniční dopravou se to sice podle Pavla Krtka může zdát, „kdyby ale kamiony platily férové dálniční mýtné, stál by kilometr stokoruny, a ne jednotky korun“. foto: ČD

Velký rozhovor se šéfem Českých drah Pavlem Krtkem najdete v úterních Lidových novinách

Soukromníci v čele s RegioJetem a Leo Expressem, kteří si dlouhodobě zakládají na kvalitním servisu pro pasažéry, mají o řadu z nich zájem. Je tedy zřejmé, že se budou přetahovat s ČD o to, kdo nabídne krajům či ministerstvu dopravy (v případě rychlíků) lepší cenu nebo pohodlnější vlaky. To by měly být při vyjednávání o tratích nejsilnější zbraně privátních dopravců.

Je ale možné, že České dráhy alespoň jednoho z konkurentů „porazí“ tím, že jej koupí. Podle informací LN vedení ČD už delší dobu řeší, jak by zareagovaly na možnost vstoupit do společnosti Leo Express, která nedávno vydala materiál pro případné zájemce. Nyní šéf ČD Pavel Krtek v rozhovoru pro LN oficiálně poprvé připustil, že má o oba rivaly zájem: „V tuto chvíli se zajímáme o podmínky, za jakých by bylo možné některou nebo obě firmy koupit.“

Vlaky společností Leo Express a České dráhy..

Krtek věří, že tento obchod by mohl za určitých podmínek povolit antimonopolní úřad. „Detaily neumím určit. Ale za zájem a za zeptání nic nedáme a obě firmy za to určitě stojí,“ dodal šéf ČD.

Zatímco majitel RegioJetu Radim Jančura, s nímž dráhy soupeří především mezi Prahou a Ostravou, prodej dopravní části své firmy opakovaně vyloučil, Leo Express žádné takové prohlášení nevydal. Tvrdí, že se nyní zabývá hlavně nabídkami služeb pro kraje a stát a také expanzí v Německu a Polsku. „Nezbývá nám čas zabývat se takovýmito spekulacemi,“ uvedl mluvčí Emil Sedlařík.

O Leo Express, který kromě pěti vlakových souprav provozuje i několik autobusových linek, se zajímá také čínský strojírenský kolos CRRC. S ním pojí tuzemskou firmu důležitá obchodní vazba. Číňané by měli dodat Leo Expressu na konci letošního roku tři vlakové soupravy. Opci má společnost ještě na dalších 27 strojů. I proto by šlo o logické spojenectví.

Ani tuto možnost však firma podnikatele Leoše Novotného, která v Česku působí od roku 2012, nekomentovala.

Každopádně případná změna majitele může ovlivnit strategii pro účast v dlouho očekávaných soutěžích na dotované regionální a rychlíkové tratě. České dráhy počítají s tím, že se jim nepodaří udržet všechny pozice, které jim přinesly smlouvy s kraji a ministerstvem dopravy z roku 2009, jež končí na sklonku příštího roku. Už nyní dopravci čile nabízejí své služby.

„Vzhledem k tomu, kolik toho máme rozjednáno, si jsem jistý, že získáme několik krajských nebo dálkových linek,“ říká například majitel žlutých vlaků Radim Jančura. Věří, že se svým RegioJetem má slušnou šanci uspět například v Ústeckém či Zlínském kraji.

České dráhy mají částečnou výhodu v tom, že zhruba čtvrtinu tratí mají jistou až do roku 2023, protože je obsluhují moderními vlaky pořízených převážně z dotačních peněz.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.