Lidovky.cz

Česko

Objednáte si boty na českém webu, zboží ale nikdy nedorazí. Podvodné čínské e-shopy dál obírají Čechy

E-shop (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Dnes v LN
Praha - Objednala si boty, které dlouho sháněla, a na hezky vyhlížejícím e-shopu za ně zaplatila předem. Až při pohledu do internetového bankovnictví Jana z Prahy zjistila, že peníze odešly na účet s evidentně čínským jménem. Po třech měsících jí přišel miniaturní balíček s nápisem „dámská obuv“, v němž byly sluneční brýle. Měla ale vlastně štěstí. Většině ostatních podvedených nepřijde vůbec nic.
  5:00

S narůstající oblibou internetového nakupování roste i agresivita a vynalézavost podvodníků. Česká obchodní inspekce zachytí stovky podezřelých e-shopů ročně, jejichž kořeny jsou hlavně v­ Číně či Hongkongu. „Ještě v ­roce 2015 byly na našem varovném seznamu celkem čtyři položky. V současnosti na něj dáváme nové adresy každý den a dnes jich tam je 672,“ líčí mluvčí inspekce Jiří Fröhlich. Společnost dTest jen loni řešila téměř 1800 stížností na nedodání zboží objednaného přes internet.

Zaplatíte v Česku, dojde vám šmejd z Číny. Pozor na klamavé e-shopy

Podvodníci často kupují zaběhnuté domény, o něž původní majitelé už nestojí a které jsou volné. „Doména stojí 145 korun ročně, takže podvodníkům stačí „prodat“ jedny boty a mají zaplacené náklady na několik let,“ přibližuje Fröhlich.

Boty, které v podvodných e-shopech evidovaných inspekcí převažují, móda, léčiva nebo elektronika bývají nabízeny i na stránkách, kde by člověk hledal spíš gastronomické služby (www.hospudkausplavu.cz), auta (www.dovozautznemecka.cz) nebo letenky (www.airlevne.cz).

Na takové narazila i Jana. „Nakonec jsem našla majitelku domény a ptala se, kdy mi pošle ty boty. Myslela si, že si dělám legraci. Doména jí sice kdysi patřila, ale k organizování lyžařských závodů,“ líčí podvedená zákaznice.

Odborníci klienty vybízejí hlavně k tomu, aby si dávali pozor na to, zda je z webových stránek patrné, komu patří. „Jakmile chybí jméno obchodníka a jeho další identifikační údaje, takže nevíte, s kým mluvíte, rychle pryč,“ říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetýška.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.